روند کند طی مراحل قضایای متهمان زورمند در نهادهای عدلی و قضایی افغانستان

© Photo / FB / AGOروند کند طی مراحل قضایای متهمان زورمند در نهادهای عدلی و قضایی افغانستان
روند کند طی مراحل قضایای متهمان زورمند در نهادهای عدلی و قضایی افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
موضوع لت و کوب وزیر حج و اوقاف توسط یک زورمند در دادستانی کل افغانستان بسیار به کندی طی مراحل می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، با آن‌که ۲۱ روز از احضار ملا تره‌خیل محمدی، به دادستانی کل می‌گذرد، اما وی تاکنون از بهر پاسخ‌گویی به این نهاد حاضر نشده است.

سندهای که آریانانیوز به آن دست یافته است، نشان می‌دهد که ملا تره‌خیل، به اتهام لت و کوب وزیر حج و اوقاف طی احضارنامه‌هایی به فرماندهی پولیس و شورای ملی تاکنون به ادادستانی حاضر نشده است.

مولوی عبدالحکیم منیب - اسپوتنیک افغانستان
درگیری فزیکی وزیر حج و اوقاف با ملا تره‌خیل در مسجد ارگ

دادستانی کل، دها پرونده های قتل و آزار جنسی گرفته تا پرونده‌های فساد اداری لت و کوب مقام‌های ارشد حکومتی را باز کرده است.

اما این پرونده‌ها در یک جای کار متوقف شده است و به پایان نرسیده است.

دست کم دو ماه می شود، که پروندای در برابر ملاتره خیل  یک عضو پیشین مجلس نمایندگان  باز شده است آقای تره خیل برادرش و یک عضو دیگر از خانواده اش متهم به لت وکوب سرپرست وزارت حج و اوقاف اند، که تا کنون برای پاسخ گویی به دادستانی کل حاضر نشده اند.

پیش از این، تره‌خیل ادعای لت و کوب وزیر حج و اوقاف را رد کرده بود.

جمشید رسولی، سخنگوی دادستانی کل افغانستان می‌گوید:- "برعلاوه معلومات و پرسش‌های ابتدایی که خود سرپرست وزارت حج واوقاف صورت گرفته کسانی که در پیوند به این قضیه در برابر شان ادعا شده است جلب آنها عنوانی مراجع مربوطه اش صادر شده است تا او اشخاص و افراد را برای شان ابلاغ بکنند و احضار بکنند تا ما بتوانیم تحقیقات بیشتر در این زمینه انجام بدیم در نهایت امر آنچه که قانون حکم می‌کند به اساس ان تصمیم گرفته می‌شود".

به همین گونه پرونده کرام الدین کریم، رییس پیشین فدارسیون فوتبال نزدیک به یک سال است که در دادستانی کل باز است آقای کریم در این پرونده متهم بهرگیری جنسی از بانوان فوتبالیست می باشد. دادستانی می گوید: پرونده ای وی تکمیل است اما دادگاهی نشده است.

آقای رسولی می‌افزاید:- "دوسیه آزار و اذیت بانوان فوتبالیست در مربوطات فدراسیون فوتبال افغانستان تحقیقات اش از جانب سارنوالی به صورت بسیار کامل تکیل شده است و دوسیه به محکمه فرستاده شده است و اینکه محکمه چی زمانی تصمیم بر جلسه قضیه می‌گیرد در صورتی که جلسه علنی باشد و به ما محکمه به ما ابلاغ بکند ما به مردم هم شریک خواهد ساختیم".

نگرانی از برخوردهای سیاسی و فرهنگ معافیت با این چنین پرونده‌های که وجود دارد برخی‌ها می‌گویند، یا حکومت در برابر افراد زورمند برای بستن پرونده عاجز است یا هم فرهنگ معافیت تا کنون در نهادهای عدلی  و قضایی زنده نگهداشته شده است.

عبدالسبحان مصباح، یک حقوق‌دان، در این مورد اظهار میدارد:- "متاسفانه فرهنگ معافیت و همچنان عجز نهادهای عدلی قضایی در برابر زورمندان هنوز پا برجا است چرا نمی‌توانند پاسخ جدی ارایه کنند و چرا نمی‌توانند پرونده‌ها را بسته کنند".

با این همه، دادستانی کل افغانستان می‌گوید، فرهنگ معافیت در کشور پایان یافته و قانون بالای همه یک‌سان تطبیق می‌شود این‌که بعضی از پرونده‌ها زمان برده است بر می‌گردد به نوعیت قضیه و دشواری‌ها در بررسی‌های آنان.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала