به زودی روند باطل سازی آرای تقلبی آغاز می شود

© Sputnik / JAKبه زودی روند باطل سازی آرای تقلبی آغاز می شود
به زودی روند باطل سازی آرای تقلبی آغاز می شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون شکایت های انتخاباتی به زودی روند باطل سازی آرای تقلبی را آغاز می کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، کمیسیون رسید‌گی به شکایت‌های انتخاباتی، شکایت‌هایی در باره خرید و فروش آرا، پرداخت رشوه به ماموران و تقلب را در روز رأی‌دهی زیر بررسی و تصمیم‌گیری گرفته است.

این کمیسیون قصد دارد به‌زودی روند باطل‌سازی آرای بدون بایومتریک را آغاز کند و حتا در صورت نیاز، آرای برخی محلات رأی‌دهی را هم بازشماری خواهد کرد.

گروه فنی ای‌که پرونده‌های شکایت‌ها در روز رأی‌دهی را زیر بررسی گرفته، در کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های حضور دارد و اعضای این گروه می‌گویند، که شکایت‌ها نخست دسته‌بندی می‌شوند، پس‌ از آن این گروه از شاکی اسناد می‌خواهد و از متهم دفاعیه. همه آنها پس از آن بررسی و تحلیل حقوقی می‌شوند و با اسناد برای تصمیم‌گیری روی میز کمیشنران ولایتی گذاشته می‌شوند.

حضور باشنده گان ولایت هرات در انتخابات ریاست جمهوری  - اسپوتنیک افغانستان
انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در یک نگاه

احمد صمیم فیضی، مدیر عمومی تحلیل و بررسی شکایت‌های انتخاباتی کابل، میگوید:- "از کمیسیون انتخابات یوزر خواستیم، می‌توانیم دسترسی داشته باشیم و ببینیم که کدام رای بایومتریک است و کدام نیست و اگر نیاز شود می‌رویم به بازشماری".

بخش بررسی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی ماموریت دارد که با بررسی‌های اش آرای بایومتریک شده و بدون بایومتریک را ازهم جدا سازد. دست کم حدود ۶۰۰ شکایت تنها در کمیسیون شکایات کابل در پیوند به استعمال آرای بدون بایومتریک ثبت شده‌است؛ اما دسترسی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌ها به اطلاعات دستگاه‌های بایومتریک در کمیسیون مستقل انتخابات محدود است.

عبدالبصیر فایق، رئیس کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی کابل، اظهار میدارد:- "ما به طور کلی می‌توانیم تشخیص بدهیم که چه شمار آرای بایومتریک شده وجود داشته و کمیسیون شکایات در باره آرای بدون بایومتریک تصمیم خود را خواهد گرفت".

کمیسیون رسید‌گی به شکایت‌های انتخاباتی بیش از چهارهزار و پنج‌صد شکایت را زیر بررسی گرفته، شکایت‌هایی در باره مداخله نظامیان در روند رأی‌دهی، خرید و فروش آرا، پرداخت رشوه به مأموران، آرای تکراری و تقلب برخاسته از استعمال آرای بدون بایومتریک.

چمن‌شاه اعتمادی رئیس عمومی دبیرخانه، این کمیسیون، می‌گوید:- "اسناد و مداراکی که برای ما ارایه شود که این آرا بایومتریک نشده از شمار آرا خارج می‌شود و قطعا روی آرای نامزدان تاثیرگذار خواهد بود".

یادآوری می کنیم، که هشت روز دیگر به پایان روند رسید‌گی به شکایت‌های انتخاباتی در همه ای ولایت‌ها زمان باقی مانده است، روندی که دیده شود چه شمار آرای سیاه را از سفید جدا خواهد ساخت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала