گفت و گوی خلیلزاد با نمایندگان طالبان در پاکستان درباره از سرگیری مذاکرات

© Photo / EK / EKگفت و گوی خلیلزاد با نمایندگان طالبان در پاکستان درباره از سرگیری مذاکرات
گفت و گوی خلیلزاد با نمایندگان طالبان در پاکستان درباره از سرگیری مذاکرات  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نمایندگان گروه طالبان در پاکستان با فرستاده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان دیدار کرده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، یک هیات گروۀ طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر اخیرأ به اسلام‌آباد رفته‌اند. همزمان با سفر این هیات طالبان زلمی خلیل‌زاد نیز از اسلام‌آباد دیدار کرد.

کابلوف: طالبان و خلیلزاد از من خواستار کمک شده اند - اسپوتنیک افغانستان
کابلوف: طالبان و خلیلزاد از من خواستار کمک شده اند

منابع آگاه از گفت‌وگوهای صلح می‌گویند، که زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در دیدار با هیات طالبان در اسلام‌آباد، دربارۀ ازسرگیری گفت‌وگوهای متوقف شدۀ امریکا و طالبان گفت‌وگو کرده‌اند.

گفت‌وگوهای امریکا و طالبان که در حدود یک سال ادامه داشتند، ماه گذشته از سوی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا متوقف شدند.

یک هیئت گروۀ طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر اخیرأ به اسلام‌آباد رفته‌اند. همزمان با سفر این هیئت طالبان زلمی خلیل‌زاد نیز از اسلام‌آباد دیدار کرد.

منابعی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند، که این هیئت طالبان به روز جمعه با زلمی خلیل‌زاد دیداری داشت - دیداری که در کنار گفت‌وگوها دربارۀ رهایی دو استاد دانشگاۀ امریکایی از نزد طالبان، درباره از سرگیری گفت‌وگوهای صلح نیز گفت‌وگوهایی انجام شده‌اند.

این منابع می‌گویند، تاهنوز روشن نیست که گفت‌وگوهای متوقف شدۀ امریکا و طالبان با کدام پیش‌شرط‌ها آغاز خواهند شد.

نظر محمد مطمین، فعال سیاسی گفت: «هیچ‌گاهی هم پس از متوقف‌شدن گفت‌وگوها، تماس‌ها میان هیئت طالبان و امریکایی متوقف نشده‌است. بلی! هیئت طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر با زلمی خلیل‌زاد در پاکستان دیداری داشتند و آقای خلیل‌زاد دوباره به امریکا برگشته است.»

طالبان و امریکا در نُه دور گفت‌وگوهایی که داشتند، در اخیر روی یک توافق‌نامه، در اصول به توافق رسیده بودند.

اکنون منابع نزدیک به گروۀ طالبان، می‌گویند که در توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان تغییراتی به میان نخواهد آمد.

به گفتۀ این منابع، هدف از سرگیری گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان، زمینه‌سازی برای آغاز گفت‌وگوهای میان مردم افغانستان است.

اما، حکومت افغانستان همواره تأکید کرده‌است، که آغاز گفت‌وگوها با طالبان باید در نخست برقراری آتش‌بس را به همراه داشته باشد.

سید اکبر آغا، فرماندۀ پیشین گروۀ طالبان گفت:- "به نظر من، دربارۀ نشست آینده گفت‌وگو شده‌است؛ این‌که آیا گفت‌وگوهای قبلی ادامه یایند یا از سر آغاز شوند، اما جزئیات دیگر در این باره معلوم نیست".

شورای عالی صلح نیز از سرگیری گفت‌وگوهای صلح را با طالبان بی اعلام آتش‌بس، اثرگذار نمی‌داند.

حاجی دین محمد، معاون شورای عالی صلح در این باره اظهار داشت:- "گفت‌وگوها شروع می‌شود، اما مساله این است که بر سر آتش‌بس هم بحث شود. چون، هرقدر جنگ شدید باشد، بر سر مذاکره تأثیر می‌کند".

منابع آگاه از گفت‌وگوهای صلح می‌گویند، که اکنون نمایند‌گان طالبان و امریکا دربارۀ چگونگی از سرگیری گفت‌وگوها بحث می‌کنند.

از سوی دیگر، منابع نزدیک به طالبان از رهایی یازده عضو مهم طالبان به شمول والیان پیشین طالبان برای ولایت‌‎های کنر و نیمروز خبر می‌دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала