دیپلمات غربی: انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم میرود

© Sputnik / Firooz Mashoof دیپلمات غربی: انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم میرود
 دیپلمات غربی: انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم میرود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفیر جمهوری چک در کابل از احتمال کشیده شدن انتخابات افغانستان به دور دوم و احتمال تعویق برگزاری دور دوم به فصل بهار سخن گفت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ششم میزان ماه با وجود مسدود بودن بسیاری از مراکز اخذ رای، تهدیدات امنیتی و نگرانی‌های گسترده در رابطه با شفافیت این روند برگزار شد.

در حالی که نتایج ابتدایی قرار است 27 میزان اعلام شود اما برخی از نامزدان مدعی پیروزی در انتخابات هستند.

پتر استپانیک، سفیر جمهوری چک در کابل در اظهاراتی از احتمال کشیده شدن انتخابات افغانستان به دور دوم و احتمال تعویق برگزاری دور دوم به فصل بهار گفت.

استپانیک در این باره گفت: کمیسیون انتخابات می‌تواند بگوید هوا بد است و برگزاری انتخابات را تا چند ماه و بهتر شدن هوا موکول کند که در این صورت دولتی ضعیف خواهیم داشت.

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان حدود 4 هزار و 500 شکایت دریافت کرده و روز یکشنبه نیز کمیسیون انتخابات اعلام کرد که برخی از دستگاه‌های بیومتریک ناپدید شده و کارت حافظه برخی از دیگر دستگاه‌ها نیز توسط افراد قدرتمند از این سامانه‌ها خارج شده است.

مولانا عبدالله عضو کمیسیون: 27 میزان اعلان نتایج امکان ندارد - اسپوتنیک افغانستان
مولانا عبدالله عضو کمیسیون: 27 میزان اعلان نتایج امکان ندارد

از سوی دیگر نیز براساس گزارش‌ها مشارکت در انتخابات 2.6 میلیون نفری بوده این در حالی است که 9.6 میلیون نفر برای شرکت در انتخابات ششم میزان ماه ثبت‌نام کرده بودند.

سفیر جمهوری چک در حالی از احتمال کشانده شدن انتخابات به دور دوم و تعویق آن به فصل بهار گفته که به گزارش بی‌بی‌سی سفارت آمریکا در کابل اعلام کرده که «تقلب در انتخابات افغانستان جایی ندارد».

می‌افزاید که سفارت آمریکا در کابل به رأی‌دهندگان افغان اطمینان داد که «قط آرای قانونی، با شفافیت و بی‌طرفی شمرده می‌شود».

برخی می‌گویند که چنین اظهاراتی نگرانی مردم و کارشناسان را برانگیخته است و احتمال دخالت خارجی‌ها در انتخابات افغانستان را افزایش می‌دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала