واکنش گروه کاری مشترک جامعه مدنی به انفجار در دانشگاه غزنی

© Sputnikواکنش گروه کاری مشترک جامعه مدنی به انفجار در دانشگاه غزنی
واکنش گروه کاری مشترک جامعه مدنی به انفجار در دانشگاه غزنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه کاری مشترک جامعه مدنی، حمله به غیر نظامیان و مراکز پرورشی و آموزشی را خلاف ارزش‎های اسلامی و انسانی خواند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، گروه کاری مشترک جامعه مدنی با نشر اعلامیه‌ای ضمن تقبیح حمله تروریستی بالای دانشگاه غزنی و همدردی با قربانیان این خشونت ها، خواستار شناسایی، محاکمه علنی و مجازات عاملین این جنایت در کشور شده است.
 

انفجار در داخل دانشگاه غزنی - اسپوتنیک افغانستان
انفجار در داخل دانشگاه غزنی

در اعلامیه آمده است، افزایش نا امنی‌ها بویژه حمله به غیر نظامیان و اماکن عمومی مانند مکاتب، ادارات خدمات عامه، گردهمایی های مردمی و محافل مناسبتی و تجلیل از مناسک دینی در کشور باعث نگرانی جامعه مدنی و شهروندان شده است. 
اعلامیه می‌افزاید، تروریستان و دشمنان قسم خورده مردم افغانستان، یک بار دیگر ثابت ساختند که به ارزش هاي اسلامی، حقوق بشری و انسانی باور ندارند و تنها هدفي را كه دنبال ميكنند، همانا قتل و كشتار مردم بي گناه و اقشار بي طرف جامعه است.
گروه کاری مشترک جامعه مدنی، برای محافظت از شهروندان و جلوگیری از اعمال تروریستی در کشور خواستار تحقق شده و گفته است که دولت باید هرچه زودتر عاملان جنایت اخیر را شناسایی، محاکمه و مجازات نماید.
این گروه تاکید کرده است، که آزادی زندانیان متهم به نقض های حقوق بشری و جنایات جنگی باید متوقف گردد زیرا با آزادی بیشتر مجرمان حملات تروریستی بالای مردم و محلات عام بیشتر می گردد.
آنان گفته است که دولت باید اقدامات جدی و عملی پیشگیرانه را از وقوع چنین حوادث وحشتناک روی دست بگیرد تا از تکرار جنایات مشابه جلوگیری شود. وزارت معارف و تحصیلات عالی باید تدابیر جدی امنیتی را در هماهنگی با نهاد های امنیتی و کشفی روی دست گرفته تا جلو همچو واقعات در آینده گرفته شود.
گروه کاری مشترک جامعه مدنی همچنین از دولت خواسته که هرچه عاجل در برابر مراکز ترویج افراطیت و مراکز سربازگیری گروه های تروریستی در کشور اقدام جدی نماید و با توجه به گستردگی و تکرار جنایات جنگی در کشور و فقدان ظرفیت کافی در درون نهادهای فعلی عدلی و قضایی، حکومت باید هرچه زودتر دادگاه ویژه رسیدگی به جنایات جنگی را تشکیل بدهد.
این گروه  ضمن پشتیبانی از راهکار های رسیدن به صلح پایداراز دولت و حامیان بین المللی افغانستان خواسته که باید شهروندان را اطمینان دهند که گفتگو های صلح فرصت امتیاز دهی و امتیاز گیری برای گروه های تروریستی نیست و در عین زمان پیش شرط اصلی گفتگو ها اعلام آتش بس فوری و حفاظت و مصوونیت تاسیسات عام المنفعه باشد.

یادآوری می کنیم، که امروز سه شنبه در یکی از صنف های دانشگاه غزنی رخ داد که در نتیجه بیش از 23 تن زخمی شدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала