غنی: احتمال دارد من تا 5 سال آینده نیز رییس جمهور افغانستان باشم

© Photo / ARG / ARGاشرف غنی
اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور محمداشرف غنی، گفته است که ممکن برای پنج سال آینده منحیث رییس جمهور کار کند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "خبرنامه" محمد اشرف غنی در مصاحبه با هفته نام «دیر شپیگل آلمان» گفت که دسته انتخاباتی دولت ساز تا کنون ادعای پیروزی نکرده است.

وی بیان داشته:"این به افغان‌ها بستگی دارد. علایم خوب وجود دارد که من پنج سال دیگر خواهم داشت تا برای آینده افغانستان شدیداً کار کنم. اما مانند دیگران، باید منتظر نتایج نهایی بمانم."

تا کنون اعضای چندین تیم انتخاباتی به شمول معاون نخست تیم دولت‌ساز به رهبری آقای غنی ادعا کرده اند که در انتخابات پیروز هستند.

از سویی هم، کمیسیون انتخابات از تمامی دسته‌های انتخاباتی خواسته است که از پیش داوری در مورد نتایج انتخابات خود داری کنند.

اشرف غنی گفت که اگر برنده نشود، دوباره به شغل پیشین اش، معلمی برخواهد گشت.

او افزود هیچ گونه شمولیت طالبان در افغانستان بدون «ضمانت آهنین» قابل پذیرش نیست.

او بیان داشت: « هر گونه سازگاری با طالبان باید شامل ضمانت به ارزش‌های قانون اساسی افغانستان، حقوق بشر، دموکراسی و حقوق زنان باشد. بدون این‌ها، مذاکرات بی معنی است. ما هیچ گونه شمولیت طالبان در حکومت یا حتی جامعه افغانی را بدون ضمانت های آهنین نخواهیم پذیرفت … من بدون ثبوت در زندگی ام به کسی اعتماد نکرده ام. تعهد باید با تکمیل تعهدات به میان بیاید.»

اشرف غنی گفت که به هیچ عنوان به طالبان تسلیم نخواهد شد و طالبان به هیچ عنوان توانایی نادیده گرفتن پیشرفت‌ها در کشور را ندارند.

او افزود که طالبان با افزایش خشونت خواستند که نیروهای امنیتی و حکومت افغانستان را شکست خورده بسازند، اما به گفتۀ آقای غنی «افغانستان ویتنام نیست که مردم در کابل برای فرار از کشور، خود را به هلیکوپتر‌ها آویزان کنند».

محمداشرف غنی تاکید کرده که طالبان می‌توانند نقشی داشته باشند اما باید در انتخابات اشتراک کنند و باید حمایت مردم را با خود داشته باشند تا موقفی را درحکومت احراز کنند، او گفته که با شرکت در انتخابات، طالبان میزان حمایت خود را آزمایش کرده و خواهند دید که آیا در میان مردم افغانستان از حمایت قوی برخوردار اند یا نه.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала