امنیت ملی از گرفتاری شش زن مسلح به شمول همسر رهبر القاعده خبر داد

© AP Photo / Anja Niedringhausامنیت ملی از گرفتاری شش زن مسلح به شمول همسر رهبر القاعده خبر داد
امنیت ملی از گرفتاری شش زن مسلح به شمول همسر رهبر القاعده خبر داد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ریاست امنیت ملی می‌گوید که در عملیات انهدام رهبر شبکۀ القاعده در شبۀ قارۀ هند، بی بی ثروت، همسر عاصم عمر و پنج زن دیگر که تمامی شان مسلح بودند و با نیروهای امنیتی میجنگیدند گرفتار شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، یک روز پس از آن‌که ریاست امنیت ملی، خبر کشته‌شدن عاصم عمر، رهبر شبکۀ القاعده در شبۀ قارۀ هند را تأیید کرد، این نهاد می‌گوید که چندین عضو کلیدی دیگر این شبکه نیز در عملیات نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

ریاست امنیت ملی، روز چهارشنبه (۱۷میزان) گفت در این عملیات که در ولسوالی موسی قلعۀ ولایت هلمند به تاریخ ۳۰ ماه سنبلۀ سال جاری هجری خورشیدی انجام شد، بر علاوۀ عاصم عمر، ابوریحان، شخص رابط میان عاصم عمر و ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده و نیز در حدود چهار تن دیگر از اعضای رهبری این گروه و نیز پانزده عضو گروۀ طالبان کشته شدند.

امنیت ملی: رهبر القاعده برای شبه جزیره هند، در هلمند کشته شد - اسپوتنیک افغانستان
امنیت ملی: رهبر القاعده برای شبه جزیره هند، در هلمند کشته شد

عاصم عمر، در سال ۱۳۹۳هجری خورشیدی، از سوی ایمن الظواهری هم‌چون رهبر شبکۀ القاعده در شبۀ قارۀ هند معرفی شد.

رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان، می‌گوید که عاصم عمر نخست با گروه‌های تروریستی کار می‌کرد و پس از آن به شبکه القاعده پیوست: "شاخۀ شبۀ قارۀ هند وقتی که در سال ۲۰۱۴ تشکیل شد، این [عاصم عمر] مسؤول تعیین شد. این شاخه در قسمت‌های مختلف فعال است. بیشتر تروریست‌های شبۀ قارۀ هند درآنجا فعالیت دارند. سه سال قبل عملیاتی در پکتیا شد که تعداد زیاد این‌ها کشته شدند، پاکستانیان زیادی. بعد از این‌که حکومت وحدت ملی تصمیم گرفت و موسی قلعه را تخلیه کردند و رها کردند؛ [موسی قلعه] به یک مرکز تجارتی مواد مخدر تبدیل شد و رفت و آمد [تروریستان] آسان شد. گروپ عاصم به موسی قلعه رفت و یکی از افراد مهم القاعده بود و روابط نزدیک با ایمن الظواهری داشت".

آقای نبیل افزود: "شاخۀ بسایر مهم است و چون سربازگیری شان آسان بود فعالیت‌هایی که در شبۀ قارۀ هند برنامه داشتند بیشتر از اینجا می‌خواستند فعالیت کنند. روابط تنگاتنگ با طالبان داشتند و دارند به این خاطر این شاخه برای شان بسیار مهم است".

ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده هنگامی که شاخۀ القاعده را در شبۀ قارۀ هند تأسیس کرد، عاصم عمر را به‌حیث رهبر این شاخه اعلام کرد.
امنیت ملی، از روابط نزدیک عاصم عمر با سازمان‌های استخبارات ایران و پاکستان و شورای کویته سخن می‌زند و می‌گوید که عاصم عمر در سقوط شهر غزنی و حمله بر ولایت فراه نقش داشت.

عاصم عمر، کتابی زیر نام "ارتش ضد صلیب" دربارۀ شرکت بلک واتر نوشته است. وی در این کتابش بر جهاد با امریکا در سطح جهان تأکید ورزیده‌است. عمر، با طالبان پاکستانی نیز پیوندهایی داشته‌است.

ایالات متحده که عاصم عمر را تحریم کرده بود، از او هم‌چون شهروند هند یاد کرده‌است - کسی که به گفتۀ واشنگتن در اترا پرادیش هند زاده شد، اما در کراچی پاکستان آموزش دید و سپس از سوی ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده مسؤول شاخۀ شبۀ قارۀ هند، یکی از شاخته‌های اصلی در این گروه گماشته شد.

در همین حال طالبان کشته شدن عاصم عمر را در عملیات نیروهای امنتی در هلمند رد می‌‎کنند و می‌گویند که در این عملیات تنها به غیرنظامیان آسیب رسیده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала