گلبدین حکمتیار تغییر موضع داد

© Sputnik / JAKحکمتیار
حکمتیار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رهبر «حزب اسلامی» در افغانستان که پیش از این مدعی پیروزی در انتخابات شده بود با چرخش کامل از این موضع گفت که انتخابات در دور نخست پبروزی ندارد و به احتمال زیاد به دور دوم کشیده خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، گلبدین حکمتیاررهبر حزب اسلامی و تیم انتخاباتی «صلح و عدالت اسلامی افغانستان» که تنها یک روز پس از برگزاری انتخابات خود را پیروز خوانده بود در یک برنامه تلویزیونی  در آریانا نیوز گفت که دور نخست انتخابات احتمالاً پیروزی نداشته باشد و سرنوشت انتخابات در دور دوم مشخص خواهد شد.

حکمتیار گفت که اگر آرای بیومتریک مورد شمارش قرار گیرد و دیگر آرا باطل اعلام شود تیم انتخاباتی صلح و عدالت اسلامی پیشتاز انتخابات خواهد بود و پس از آن تیم‌های ثبات و همگرایی و دولت‌ساز در رده‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند.

حکمتیار - اسپوتنیک افغانستان
حکمتیار با تذکره بدون برچسب رأی داد + عکس

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ادامه نیز اولویت دادن انتخابات نسبت به صلح را نامعقول دانست و در حالی که پیش از این نیز نظام افغانستان را "غیراسلامی" خوانده بود،  افزود که با ایجاد دولت موقت در این کشور موافق است.

وی در رابطه با توقف گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان نیز گفت که براساس اطلاعاتی که دارد این مذاکرات از سر گرفته خواهد شد.

 رهبر حزب اسلامی که چند روز پیش از برگزاری انتخابات نیز زمزمه‌های ایجاد ناامنی را آغاز کرده بود در این برنامه تلویزیونی از دیگر نامزدان خواست تا به رأی مردم تمکین کنند.

با این حال، چند روز پیش، امرالله صالح، معاون نخست دسته انتخاباتی دولت ساز خطاب به حکمتیار، گفته بود، کسانی که از انتخابات پیشمان اند می‌خواهند دوباره برای جنگ به  کوه بروند که جایگاه آنان پولیگون یا هم سرد خانه‌های طب عدلی است.

آقای حکمتیار، در این مورد میگوید: “امید داریم که این حرف‌های طفلانه را نزنند و افغان‌ها را تهدید نکنند که افغان‌ها تهدید باعث این می‌شود که بیشتر شهامت نشان بدهند  و به راه انتفام‌گیری بروند انتظار ما از دولت مردان این است که راه‌های صلح‌آمیز را بپذیرند نه راه خشونت را.”

حکمتیار در سالهای اخیر همواره مواضع خود را در مدت کوتاهی درباره مسائل مختلف افغانستان تغییر داده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала