Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

عمان سومین ایستگاه لشکر دستگیر در انتخابی جام جهانی

© AFFتیم ملی فوتبال افغانستان
تیم ملی فوتبال افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ملی پوشان فوتبال در روزهای سخت و پرفشار مستطیل سبز افغانستان امشب از ساعت 19:30 به وقت کابل در سومین دیدار انتخابی جام جهانی و جام ملت های آسیا در ورزشگاه السیب شهر مسقط به مصاف تیم ملی فوتبال عمان میروند.

به گزارش اسپوتنیک، در گروه E جايي كه تيم ملي فوتبال افغانستان با قطر، عمان، هند و بنگلادش قرار دارد، افغانستان دو بازي بسيار سخت در مقابل قطر و اردن دارد كه به احتمال زياد شكست در اين دو بازي قطعي بنظر ميرسد، مشروط بر اين كه تيم انوش دستگير با برنامه اي خاص و انگيزه اي فوق العاده بالا پاي به مسابقات بگذارد و اين كه حريفان نيز روز بد فوتبالي شان را در پيش داشته باشند.

شریف محمد - اسپوتنیک افغانستان
ورزش
مدافع تیم ملی کشور دیدار حساس برابر عمان را از دست داد

در فوتبال نوين امروزي نتيجه گرفتن تيم هاي ضعيف از قوي، اتفاق خيلي عجيبي نيست و بارها در مسابقات رسمي و حتي تداركاتي شاهد توقف تيم هاي صاحب نام در مقابل تيم هاي ضعيف بوده ايم، دور هم نياز نيست برويم، بطور مثال ميتوان به توقف قطر در همين گروه مقابل هند در دیدار سه هفته پیش اشاره كرد. يا به توقف اردن در دوره گذشته انتخابي جام ملت هاي آسيا مقابل افغانستان.

با اين حال افغانستان امشب در حالي به مصاف عمان سومين حريفش در مقدماتي جام جهاني و جام ملت هاي آسيا ميرود كه از دو جهت ميتوان به اين مسابقه نگاه كرد.

نگاه اول برتري و بالا بودن عمان از همه نظر نسبت به افغانستان است. روي كاغذ و با توجه به آمار و ارقام، عمان از جمله تيم هاي با کیفیت آسيا است که به فوتبال سرعتی و فیزیکی مشهور است.

این تیم که روی نیمکتش اروین کومان سرمربی 58 ساله هلندی را دارد که سابقه نسبتا درخشانی در رده باشگاهی و ملی دارد، تا کنون در این مسابقات یک پیروزی را در مقابل هند کسب کرده است و امشب دومین دیدارش را در مقابل تیم افغانستان برگزار خواهد کرد.

این تیم در جایگاه فیفا در رده 84 است و توانسته در طی چند سال گذشته رشد قابل ملاحظه ای داشته باشد.

افغانستان

از سویی دیگر تیم ملی فوتبال افغانستان در وضعیت چندان مناسبی قرار ندارد، زیرا فدراسیون فوتبال با مشکلات زیادی برای تشکیل واعزام تیم به مسابقات دست و پنجه نرم میکند.

پس از تعلیق و محرومیت رئیس و بعضی از کارمندان فدراسیون فوتبال، فدراسیون کماکان با شرایط بد مالی روبه رو است. زیرا تیم ملی برای حضور در مسابقات هیچ اسپانسر مالی ندارد و حتی نتوانسته تا کنون مسابقه تدارکاتی قبل از رقابت هایش تنظیم کند و انوش دستگیر نیز تنها دلش به تمرینات چند جلسه ای قبل از مسابقه خوش است.

تیم ملی قبل از هر مسابقه اش در رقابت های انتخابی، تنها سه الی چهار جلسه تمرینی دارد و با توجه به فوتبال حرفه ای امروز، میتوان گفت کار تاکتیکی انوش دستگیر آسان به نظر نمیرسد.

هر چند تیم ملی فوتبال افغانستان توانسته با جذب چند بازیکن که در لیگ های اروپایی و آمریکایی مسابقات و تمرینات منظمی دارند، نظم نسبی را در سبک بازی تیم ملی فوتبال افغانستان پیاده کند.

با این حال اگر افغانستان امشب به عمان ببازد، خیلی نباید به سرمربی تیم خرده گرفت و وی را سرزنش کرد، زیرا برای امتیاز گرفتن از تیمی مثل عمان، کارهای زیادی در تیم ملی باید انجام شود، اما شرایط تیم ملی طوری است که نمیتوان خیلی به کسب امتیاز در مسابقه امشب امیدوار بود.

با این حال مهم ترین نکته ای که افغانستان باید آن را در نظر بگیرد، بیست دقیقه اول بازی است که افغانستان بتواند دروازه خود را بسته نگه دارد. در بازی مقابل قطر نیز افغانستان در فاصله 15 دقیقه سه گل از قطر دریافت کرد و روند بازی را به صورت کامل از دست داد.

هر چند عمان نسبت به قطر حریف آسان تری است، ولی در کل بازی در مقابل تیم های عربی همیشه سختی های خودش را دارد. زیرا بازیکنان تیم ملی فوتبال افغانستان به فوتبال اروپایی و روی زمین عادت دارند و از لحاظ قدرت بدنی فیت لازم را در مقابل تیم های عربی ندارند.

در دوره گذشته رقابت های انتخابی جام ملت های آسیا تیم ملی افغانستان در شرایطی که نیاز مبرم برای کسب امتیاز داشت، موفق شد یک امتیاز شیرین بسیار ارزشمند در مقابل تیم اردن کسب کند، این تساوی در حالی به دست آمد که افغانستان تنها 5 دقیقه با پیروزی تاریخی مقابل اردن فاصله داشت.پس این نشان دهنده این است که افغانستان توانایی کسب امتیاز از تیم های قوی ترش را دارد.

موضوع مهم دیگر این است که اگر افغانستان بتواند امشب دسته کم یک امتیاز اردن بگیرد، فراتر از معادلات و پیش بینی های از قبل انجام شده عمل کرده و راه صعودش به دور بعدی رقابت ها را هموارتر خواهد کرد.زیرا روی کاغذ افغانستان در مقابل عمان و قطر بازنده است.

افغانستان دو بار با عمان بازی کرده است. یک بار در سال 2017 با مربیگری اوتو فیستر که در دیداری تدارکاتی دو بر صفر به این تیم باخت و یک بار هم چند ماه پیش در رقابت های 4 جانبه ایرمارین مالزی که با مربیگری انوش دستگیر 5 بر 0 به این تیم مسابقه را واگذار کرده است.

حال باید دید انوش دستگیر میتواند طلسم شکست ناپذیری این تیم مقابل عمان را در این دیدار حساس بشکند یا خیر.

لازم به ذکر است که شریف محمد مدافع و جبار شرزه مهاجم تیم ملی نیز به دلیل مصدومیت نمیتوانند امشب تیم دستگیر را همراهی کنند.

فیروز مشعوف - اختصاصی اسپوتنیک 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала