چرا آرای ولسوالی‌های ناامن کشور بیشتر از ولسوالی‌های امن است؟

© Flickr / ResoluteSupportMediaچرا آرای ولسوالی‎های ناامن بیشتر از ولسوالی‌های امن است؟
چرا آرای ولسوالی‎های ناامن بیشتر از ولسوالی‌های امن است؟  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آماره های پخش شده نشان می دهند که در شماری اشتراک کننده‌گان در ولسوالی های ناامن کشور، بیشتر از ولسوالی هایی که امن است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از طلوع نیوز، آمارهایی که از منابع ولایت هلمند بدست آمده است نشان می دهد که در ولسوالی گرمسیر که یکی از ولسوالی های ناامن کشور است 8700 تن در انتخابات شرکت کردند ولی در ولسوالی نادعلی این ولایت که ولسوالی امن است 6800 نفر اعلام شده است.

گردهمایی اعتراضی احزاب سیاسی در مقابل کمیسیون انتخابات - اسپوتنیک افغانستان
چرا مردم افغانستان انتخابات را تحریم نمودند؟

منابع محلی می گویند که تمامی آرا هلمند بیش از 113 هزار نیست ولی کمیسیون مستقل انتخابات، شما آرا این ولایت 115 هزار می داند.

وزارت دفاع ملی نیز می گوید که ولسوالی گرمسیر یکی از ولسوالی های ناامن کشور است که نیروهای دفاعی کشور می خواهند در این ولسوالی عملیات انجام دهند.

روح‌الله احمدزی، سخن‌گوی وزارت دفاع ملی گفت: نیروهای دفاعی و امنیتی افغان، نه تنها به خاطر پاک‌سازی ولسوالی گرمسیر از وجود دشمن؛ بل که در سراسر افغانستان، به خاطر پاک‌سازی ساحاتی که در آن‌جا دشمن موجود باشد، برنامه بزرگ نظامی را زیر دست دارند.

در تخار نیز مانند هلمند همین تاریخ تکرار شده است، آمارهای که از سوی مقام‌های محلی این ولایت نشر شده است و آمارهای که کمیسیون مستقل انتخابات پخش کرده است می تواند تفاوت‌هایی زیادی را دید.

کمیسیون مستقل انتخابات، شماری رای دهنده‌گان انتخابات ریاست جمهوری را در تخازر 64 هزار و 5 تن می گوید، اما مقام های محلی این آمار بیشتر می دانند.

محمد جواد هجری، سخن‌گوی والی تخار بیان داشت: در این پروسه، شصت و چهار هزار و دوصد و بیست و شش نفر اشتراک کردند.

در همجواری تخار، ولایت کندز، که در نزدیکی انتخابات گواه نبردهای بوده است چنین است.

غلام ربانی ربانی، رییس شورای ولایتی کندز در این باره گفت: بُلندترین آرا، به سطح ولسوالی‌ها، در ولسوالی امام صاحب استفاده شده که به تعداد - تخمیناً - پنج‌هزار نفر به‌پای صندوق‌های رأی رفتند و رأی خود را رخیتند و همچنان پایین‌ترین آرا در ولسوالی چهاردره که به تعداد بیست و شش تن در پروسه رأی‌دهی اشتراک کردند.

کمیسیون مستقل انتخابات  - اسپوتنیک افغانستان
احتمال تاخیر در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

ولایت بغلان، تصویرهای که به این شبکه خبری رسیده است نشان می دهد که مسئول یک مرکز رای دهی، به دلیل حمله های موشکی طالبان، ناچار شد تمام مواد انتخاباتی را به نیروهای امنیتی بسپارد.

او افزود: در هر محل، بیشتر از بیست رأی استفاده نکردند. یک رأی اردو است که آنان بیشتر رأی استفاده کردند.

عظیم محسنی، نمایندۀ مردم بغلان در مجلس نماینده‌‎گان نیز بیان داشت: در اصل خود مرکز رأی‌دهی هم نتوانستند که (صندوق‌ها را) انتقال بدهند. از آن‌جا بُردند و به میل دل خود، صندوق‌ها را پُر کردند.

نهادهای ناظر بر انتخابات هم نگران چگونه‌گی حقیقی بودن شمار شرکت‌کننده‌گان انتخابات در بخش‌هایی از کشور استند. اما کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که تمام این موضوع ها را بررسی میکند.

اورنگ زیب، کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات اظهار داشت: اضافه‌تر از لیست رأی‌دهنده‌گان، رأی‌دهی صورت گرفته باشد یا تقلب شده باشد یا اضافه از لیست رأی‌دهنده‌گان باشد، آن رأی پیش ما معتبر نیست و باطل می‌شود.

در ولسوالی های چهاربولک، منگجیک جوزجان کاهش شمار شرکت کننده‌گان انتخابات به دلیل ناامنی کاهش چشم‌گیر داشته است،در روز انتخابات در چهاربولک تنها 8 تن رای داده است و در منگجیک 2 تن.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала