چرا مردم افغانستان انتخابات را تحریم نمودند؟

© Sputnikگردهمایی اعتراضی احزاب سیاسی در مقابل کمیسیون انتخابات
گردهمایی اعتراضی احزاب سیاسی در مقابل کمیسیون انتخابات - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کریمی: کشوری که بیشتر از 34 میلیون جمعیت دارد و 9 میلیون حق رای داشتند مشروعیت و مقبولیت نه خواهد داشت و بیم آن میرود که برنده و بازنده بدون مردم بعد از اعلام نتایج آرا مانند کرم های درون شیشه همدیگر را خواهند خورد و مهم تراز همه باعث تشدید بیشتر بحرانها در کشور خواهد گردید.

به دکتورعلی احمد کریمی ژورنالیست سابقه دار و تحلیلگر ورزده افغانستان طی مصاحبه اختصاصی به اسپوتنیک در ارتباط اینکه چرا مردم افغنستان انتخابات را تحریم کردیده؟ ابراز نظر نموده گفت: «در کشورهای جهان دیدگاه های متفاوت درمورد سیاست انتخابات مانند رای دادن، رای ندادن، تحریم و وتوی انتخابات وجود دارد. گناه کسانیکه که انتخابات را بی ارزش می انگارند وباکسانیکه بازیگران انتخابات جعلی ومسخره اند یک سان است .

سناریوی تازه غرب در انتخابات افغانستان ! - اسپوتنیک افغانستان
سناریوی تازه غرب در انتخابات افغانستان!
مردم درمیان بد وبد تر، بد را انتخاب می نمایند و یا زمانیکه به نامزدان گویا مطرح و دروغگو ناامید و بی اعتماد میگردند  به رسم اعتراض و نفرت  به نامزدی رای می دهند که مانند خود آن ها درد دارند ولی از ارتباطات، قدرت و ثروت بر خوددار نیستند وبه حاشیه رانده شده اند. افغانستان در میان کشور های دنیا خصوصیات خاص خود را دارد، این خصوصیات خاص متاسفانه ما را نه تنها از دنیای متمدن منزوی گردانیده است بلکه به تجارب  و  دستاورد های علمی، منطقی، فلسفی و سیاسی جهان مترقی به دیده ترس وخطر می نگریم و همین خصوصیات خاص مانع گذر به مسیر تمدن گردیده است. تکرار فجایع سال های آخر مردم مارا بیدار گردانیده است که در تصمیم گیری های خود مسئولانه رفتار نمایند تا قربانی حرص و آز سیاستمداران معامله گر نگردند. مهم ترین برازندگی انتخابات ریاست جمهوری 2019 در آن است که مردم با حضور کمرنگ خود عملاً نشان دادند که به 16 نامزد ریاست جمهوری و بویژه به نامزدان گویا مطرح  اعتماد ندارند ودر واقع از حق وتو استفاده نمودند ودیگر آرزو ندارند که اقلیت دزد وچپاولگر بر اکثریت فرمانروایی نمایند».
حضور زنان ولایت هرات در انتخابات ریاست جمهوری  - اسپوتنیک افغانستان
سناریوی تازه غرب در انتخابات افغانستان! (قسمت دوم)

دکتور کریمی افزود که مردم بیشتر از همه بار آگاه گردیده اند در کشوری که مشارکت های سیاسی واقعی وجود ندارد انتخابات هربار بیشتر ازپیش به پلیدی می گراید و مایل نیستند به بردگی خود رای بدهند واین وتو بدان معنی است اگر هرنامزدی که برنده شود برگزیده اراده اکثریت مردم افغانستان نه خواهد بودو تنها دولتی که برگزیده اراده اکثریت باشد ومردم حق وتو را در تصامیم ضد مردمی داشته باشد می تواند مشروع و پسندیده باشد و به گفته بزرگان انتخابات مکان شعبده بازی دیوان سالاران نیست. این وتو فصل جدید درتاریخ انتخابات افغانستان است و ما درآینده نزدیک شاهد تحولات و چرخش قاطع خواهیم بود. دراین انتخابات با وجود تدابیر شدید امنیتی  همه نامزدان باختند حتی اگر کسی  با توسل به جعل و نیرنگ و با کسب یک میلیون رای برنده اعلام گردد باز هم در کشوری که بیشتر از 34 میلیون جمعیت دارد و 9 میلیون حق رای داشتند مشروعیت و مقبولیت نه خواهد داشت و بیم آن میرود که  برنده و بازنده بدون مردم بعد از اعلام نتایج آرا مانند کرم های درون شیشه  همدیگر را خواهند خورد  و مهم تراز همه باعث تشدید بیشتر بحرانها در کشور خواهد گردید.

کریمی اظهار داشت که عدم حضور گسترده مردم در انتخابات بزرگترین درس عبرت برای سیاستمداران افغانستان  و حامیان خاریجی آنان است که با بی اعتنایی به خواسته های عادلانه مردم وبی توجهی به منافع عمومی انتخابات را که عالی ترین مظهر اراده مردم است واز ارکان عمده دموکراسی و اقتدار یک ملت محسوب میگردد به نمایش مبتذل شعبده بازان دیوان سالاران تبدیل نموده اندو مردم را به آن بی اعتماد گردانیده اند و بدون تردید انتخابات نامشروع می تواند عواقب خطرناک وغیر قابل کنترل در پی داشته باشد وکسانیکه بازیگران انتخابات جعلی بوده اند مسئول عواقب آن  خواهند بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала