وزارت صحت عامه: نیم نفوس افغانستان مبتلا به روانی هستند

© Depositphotos.com / Nomadsoul1وزارت صحت عامه: نیم نفوس افغانستان مبتلا به روانی هستند
وزارت صحت عامه: نیم نفوس افغانستان مبتلا به روانی هستند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت صحت‌عامۀ افغانستان از روز جهانی صحت روانی و وقایه از خودکشی در نشستی گرامی‌داشت به عمل آورد.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت صحت عامه جمهوری اسلامی افغانستان، با نشر خبرنامه‌ای روز گذشته تاریخ 10 اکتوبر از روز روز جهانی صحت روانی و وقایه از خود کشی گرامی داشت به عمل آوردند.
خبرنامه افزوده است، هدف این بزرگداشت بلند بردن افکار عامه نسبت به مریضی روانی، طرز عمل با این مریضی و از سرگیری تعهدات نهادهای مسؤول برای از بین بردن این پدیده می‌باشد.
در همین حال داکتر فدامحمد، پیکان معین عرضۀ خدمات صحی وزارت صحت‌عامه، گفته است که در سال 2018 سروی را در شانزده ولایت افغانستان بالای 12666 فرد انجام دادیم.
که این نشان دهنده این است که از هرو دو شخص در افغانستان یکی آنها روانی می‌باشد.

وزارت صحت: تا 20 سال دیگر مدیریت نفوس در افغانستان دشوار می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
وزارت صحت: تا 20 سال دیگر مدیریت نفوس در افغانستان دشوار می‌شود

پایین بودن سطح آگاهی مردم و مراجعه نکردن به مشاوران و مراکز صحت روانی از دلایلی گفته شده است که باعث شده مردم بیشتر از فشارهای روانی رنج ببرند. افزون بر این، چند دهه جنگ، فقر، بیکاری و خشونت نیز به افزایش بیماری‌های روانی در بین شهروندان افغانستان نقش داشته است.
با این حال وزارت صحت عامه گفته است که این وزارت از سال ۲۰۰۴ میلادی به این طرف فعالیت‌هایی چون انکشاف استراتژی ملی وقایه از خودکشی برای سال‌های ۲۰۱۸ الی ۲۰۲۳ میلادی، ارتقای استراتژی ملی صحت روانی برای سال‌های ۲۰۱۹ الی ۲۰۲۳ میلادی و تجدید و تصویب مقرره‌ی ۱۹۸۷ را تصویب و به مرحله‌ی اجرا گذاشته است.
در همین حال ستیفن لوک، نمایندۀ اتحادیه اروپا در افغانستان افزوده است، اتحادیه اروپا از سال 2003 به این سو بخش صحت روانی وزارت صحت‌عامه را کمک مالی و تخنیکی نموده که در این میان می توان از راه اندازی سروی ملی صحت روانی در سال 2018، که در این میان میتوان از آموزش پنجصد تن مشاوران روانی اجتماعی و تدریس‌های دراز مدت و کوتاه مدت برای داکتران، نرس‌ها و قابله‌ها را می توان نام برد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала