توصیه سفیر اتحادیۀ اروپا به نامزدان: نگذارید انتخابات به بحران برود

© Photo / HA / HAنامزدان ریاست جمهوری
نامزدان ریاست جمهوری - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اتحادیۀ اروپا، امیدوار است تا بحران انتخابات ریاست‌جمهوری 2014، پس از اعلام نتیجۀ انتخابات ریاست‌جمهوری امسال در افغانستان تکرار نشود.

به گزارش اسپوتنبیک، پیری مایدون، سفیر اتحادیۀ اروپا در افغانستان، در یک گفت‌وگو با طلوع‌نیوز، از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، خواست تا نگذارند بحرانی که پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2014 در افغانستان رخ داد، تکرار شود.

وی از این نامزدان می‌خواهد به نتیجه‌یی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام می‌شود، احترام بگذارند.

اشارۀ سفیر اتحادیۀ اروپا به تنش‌های پسا انتخاباتی سال 2014 میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله است که با وجود برگزاری انتخابات برای دوبار برنده‌یی نداشت و سر انجام با پادرمیانی جان کری، وزیر خارجۀ آن وقت امریکا، حکومت وحدت ملی شکل گرفت.

گردهمایی اعتراضی احزاب سیاسی در مقابل کمیسیون انتخابات - اسپوتنیک افغانستان
چرا مردم افغانستان انتخابات را تحریم نمودند؟

سفیر اتحادیۀ اروپا در کابل، به کمیسیون‌های انتخاباتی هم توصیه می‌کند تا در روند نهایی‌سازی انتخابات ریاست‌جمهوری بی‌طرفی شان را حفظ کنند.

او می‌گوید که اگر کمیسیون مستقل انتخابات همین‌گونه به کارهایش ادامه دهد، احتمال دارد که نتیجۀ انتخابات ریاست‌جمهوری با کمی تأخیر اعلام شود؛ اما اگر این تأخیر طولانی باشد انتخابات ریاست‌جمهوری به بحران خواهد رفت.

سفیر اتحادیۀ اروپا در کابل، مشکلات فنی، ناامنی و کم علاقه‌گی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری را به پیکارهای سراسری انتخاباتی، از علت‌های اصلی میزان پایین مشارکت مردم در انتخابات می‌داند.

روند کارها در کمیسیون مستقل انتخابات به ویژه انتقال اطلاعات از دستگاه‌های شناخت بایومتریک به بانک اطلاعات مرکزی این نهاد، به کندی به پیش می‌رود.

روند انتقال اطلاعات این دستگاه‌ها قرار بود یک روز پش از برگزاری انتخابات به اتمام برسد، اما حالا که در حدود دوهفته از این انتخابات می‌گذرد، این روند تکمیل نشده‌است.

چند عضو کمیسیون مستقل انتخابات، پیش از این گفته‌اند که اگر روند کارها در کمیسیون به همین منوال پیش برود، ممکن است تاریخ اعلام نتایج این انتخابات به تاریخ بیافتد.

بربنیاد جدول زمان‌بندی کمیسیون مستقل انتخابات، قرار است نتایج نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ 27میزان و نتایج نهایی به تاریخ 16 عقرب اعلام شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала