وال استریت ژورنال: امریکا  خواهان از سرگیری گفت و گو ها با طالبان است

© Photo / EK / EKوال استریت ژورنال: امریکا خواهان از سرگیری گفت و گو ها با طالبان است
وال استریت ژورنال: امریکا  خواهان از سرگیری گفت و گو ها با طالبان است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یکی از روزنامه های مشهور امریکا یی از تصمیم امریکا  درباره از سرگیری گفت و گو ها با گروه طالبان خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، یک منبع آگاه به روزنامه وال استریت ژورنال گفت: در زمان حضور خلیلزاد در پاکستان وی با هیات طالبان دیدار و در مورد شرایط از سرگیری مذاکرات رایزنی کرده است.

گفت و گوی خلیلزاد با نمایندگان طالبان در پاکستان درباره از سرگیری مذاکرات  - اسپوتنیک افغانستان
گفت و گوی خلیلزاد با نمایندگان طالبان در پاکستان درباره از سرگیری مذاکرات

براساس این گزارش، نماینده امریکا  در امور صلح افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با دیپلمات برجسته کشورهای مختلف دیدار و سپس در پاکستان با ملابرادر، معاون سیاسی طالبان دیدار و رایزنی کرده است.

ترامپ ماه گذشته به دلیل آنچه کشته شدن یک سرباز امریکا یی در افغانستان عنوان شد، مذاکرات میان طالبان و امریکا  را بعدها از ماه مذاکرات فشرده برای پایان جنگ در افغانستان را لغو کرده و اعلام کرد که حملات علیه طالبان تشدید خواهد شد.

به نوشته این رسانه امریکا یی، در این دیدار نماینده امریکا  و هیات طالبان برای افزایش اعتماد در مورد کاهش خشونت و همچنین تبادل زندانیان گفتگو کردند.

هفته گذشته اعلام شد که طالبان 3 مهندس هندی زندانی را در عوض 12 فرمانده ارشد این گروه از زندان امریکا یی بگرام معاوضه کرده است.

وال استریت ژورنال اضافه کرد: هفته گذشته ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی پیامهای را برای آغاز مذاکرات ارسال کرد، وی گفت: امریکا  دچار اشتباه فاحشی شده و ما به تلاش داریم با انعقاد یک قرارداد خوب سربازان خود را بازگردانیم.

 الگویی اشرف غنی برای پیشنهاد آتش بس در زمان عید فطر و قبول کردن آن از طرف طالبان می تواند به الگوی برای کاهش خشونت در این کشور استفاده شود، هرچند طالبان دیگر هیچگاه حاضر به پذیرش آتش بس از سوی دولت نشد.

براساس نوشته این روزنامه امریکا یی، همچنین این منبع آگاه اضافه کرد: طالبان پیشنهاد داده است که در عوض آزادی «انیس حقانی» که در حال حاضر در اختیار دولت افغانستان قرار دارد، حاضر است دو مهندس امریکا  و استرالیایی را از زندان‌های این کشور آزاد کند.

تاکنون وزارت خارجه امریکا  در مورد محتوای مذاکرات خیلیزاد و طالبان اظهارنظری نکرده است، اما عنوان کرده است که این سفر به منظور آغاز مذاکرات میان امریکا  و طالبان انجام نشده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرده است که هیچ تغییری در محتوای متن گفتگو شده با امریکا  انجام نخواهد شد و طالبان آماده است که این توافق را امضا کند و در حال حاضر این موضوع به امریکا  بستگی دارد که بخواهد جنگ را ادمه دهد یا اینکه از طریق مسالمت آمیز بحران افغانستان حل شود.

وال استریت ژورنال ادامه داد: براساس پیش نویس قرارداد میان امریکا  و طالبان، 5 هزار نظامی امریکا یی طی 180 روز آینده از افغانستان خارج و مابقی نظامیان نیز طی یکسال آینده در عوض قطع ارتباط طالبان با القاعده و همچنین تضمین عدم تبدیل شدن افغانستان به مکانی برای تروریسم از این کشور خارج می‌شدند.

دیدار خلیلزاد با ملا برادر اولین گفتگوی رسمی امریکا  و طالبان بعد از لغو قرارداد میان دو گروه از سوی ترامپ است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала