استفاده جنگ افزار غیر مجاز توسط ۹۰ نمایندۀ مجلس

© AFP 2023 / Martin Bureauاستفاده جنگ افزار غیر مجاز توسط ۹۰ نمایندۀ مجلس
استفاده جنگ افزار غیر مجاز توسط ۹۰ نمایندۀ مجلس - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نزدیک به ۹۰ نماینده مجلس از جنگ افزارهای استفاده می کنند که مربوط به وزارت داخله نیستند.

به گزراش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، وزارت امور داخله، می‌گوید، که از میان ۲۵۰ نمایندۀ مجلس، برای در حدود ۱۶۰تن آنان جنگ‌افزار توزیع کرده‌است و جنگ‌افزارهای نزدیک به ۹۰نمایندۀ دیگر مجلس معلوم نیست که از کجا تأمین شده‌اند.

پارلمان افغانستان، ولسی جرگه افغانستان، مجلس نمایندگان - اسپوتنیک افغانستان
هشدار نمایندگان مجلس از بحران احتمالی پسا انتخابات

این وزارت می‌گوید، که ۸۳۷ میل جنگ‌افزار برای نمایندگان مجلس توزیع شده‌اند و این جنگ‌افزارها در وزارت داخله ثبت استند.

بربنیاد قانون، هر عضو مجلس نمایندگان اجازه دارند از یک تا چهار نگهبان مسلح داشته باشند، اما شماری از نمایند‌گان نگهبانان بیشتری دارند.

الله گل مجاهد، یکی از این نمایند‌گان می‌گوید، که در حال حاضر شش نگهبان دارد و این نگهبانان اجازۀ حمل جنگ‌افزار را از وزارت داخله دارند.

این عضو مجلس می‌افزاید، که جنگ‌افزارهای شخصی هم دارد که بربنیاد فرمان حکومت، در خانه‌اش نگهداری می‌کند: «بعضی دوستان رقابت می‌کرد همرای من، به همین خاطر شمار نگهبانان من هم زیاد بود، راکت و پیکا هم با خود حمل می‌کردم. وقتی که فرمان رییس‌جمهور صادر شد، پیکا و راکت را دیگر حمل نکردم».

در همین حال، ریاست ترافیک کابل می‌گوید، که بسیاری از اعضای مجلس به‌گونۀ غیرقانونی نمبرپلیت‌های(و – ج) و (م – ج) را در موترهای شان نصب کرده‌اند.

به گفتۀ خان محمد شینواری، مدیر ترافیک کابل تنها پنج شماره از این پلیت‌ها، به اعضای هیئت اداری مجلس به‌گونۀ قانونی توزیع شده‌‌اند:- «خود [نمایندگان] که این [پلیت‌ها] را بسته کرده‌اند، غیرقانونی بوده؛ خود شان می‌سازند، اما نمی‌فهمم در کجا؟».

رییس عبدالخالق، نمایندۀ مردم بلخ در مجلس نمایند‌گان می‌پذیرد، که استفاده از پلیت‌های مشابه در دو موتر خلاف قانون است، اما می‌گوید که این پلیت‌ها در دبیرخانۀ مجلس نمایندگان ثبت استند: «این مشکل دارد. این کاملأ غیرقانونی می‌آید که در یک پلیت، چهار موتر و یا پنج موتر بگردد».

یادآوری می کنیم، که شام روز جمعه (۱۹میزان) شماری از نگهبانان اعضای مجلس نمایندگان با نیروهای امنیتی در شهر کابل درگیر شدند؛ درگیری که شش ساعت به درازا کشید و نیز منجر به فراخوانده شدن شب‌هنگام سرپرست وزارت داخله به مجلس شد.

شماری از شهروندان کشور، از آن‌چه‌که گشت‌وگذار مسلح نگهبانان اعضای مجلس در شهر می‌گویند، انتقاد می‌کنند.

غلام بهاوالدین، باشندۀ کابل گفت: «کسانی‌که از قانون سرکشی می‌کنند، باید دولت آن‌ها را سرکوب بکند. ما آن‌ها را به‌حیث نماینده اصلأ قبول نداریم».

مسعود مسلم، باشندۀ دیگر کابل نیز بیان داشت: «بخاطر منافع شخصی خود دست به هرکاری می‌زنند. هیچ‌گاه مردم افغانستان این‌ها را به‌عنوان نمایندۀ شان در مجلس قبول نمی‌کنند».

شماری از جوانان در ولایت هرات، امروز(یک‎شنبه، ۲۱میزان) از بهر پشتیبانی از نیروهای امنیتی در برابر آن‌چه‌که آنان زورگویی‌های برخی از اعضای مجلس نمایند‌گان می‌گویند، همایشی را راه اندازی کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала