چانس برای پوتین

© Sputnik / Dmitriy Vinogradov چانس برای پوتین
 چانس برای پوتین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه از مدتها بدینسو در سوریه بازیگر عمده می باشد. ولی بعد از مداخله نیروهای ترکیه در شمال سوریه رئیس جمهور پوتین مجبور خواهد بود بین دو شریک میانجیگری نماید. این بر نقش کرملن در جنگ سوریه چه اثر بجا خواهد گذاشت؟

اینا روک (Ina Ruck) در مطلب منتشره در نشریه ARD (آلمان) می نویسد، در روز یکشنبه در یکی از مصاحبه های خود ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام داشت که اوضاع کاملاً واضح است: هر کس که در خاک دولت سوریه بطور غیرقانونی قرار داشته باشد، باید فوراً این خاک را ترک کند. مقصد سوریه است و بنابراین امریکایی ها باید این کشور را ترک کنند. نظامیان آنها، بالاخره، با تفاوت از روس ها، در این کشور مخالف اراده حکومت سوریه قرار دارند. از نظر روسیه، خروج همه نیروهای امریکایی از خاک سوریه، به این ترتیب، اقدام منطقی خواهد بود.

ترامپ: مخالف همکاری بشار اسد با کردها نیستم - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ: مخالف همکاری بشار اسد با کردها نیستم

فیودور لوکیانف، کارشناس سیاست خارجی و مدیر در باره کار علمی کلوپ حکومتی «والدای» معتقد است که برعلاوه حرف های رسمی، روحیه بدبینانه نیز وجود دارد، چون بدون امریکا در آنجا خطرات برای روسیه نیز افزایش می یابد. او میگوید:« واضحاً، خروج سربازان امریکایی از سوریه - با منافع استراتژیک روسیه مطابقت دارد. از طرف دیگر، در شرایط بسیار دشوار دو سال گذشته، سربازان امریکایی عامل مهم در عرصه امنیت و همچنین ثبات بخشی بودند و این طرف قبول همه جوانب درگیر در منازعه بود».

 پوتین اسد را نجات داد

کریل سیمیونف، کارشناس در باره مسایل سوریه که مقالاتی را در نشریه آنلاین «ال- مانیتور» منتشر می کند، قبل از همه یک مشکل مشاهده می کند: بدون امریکایی ها، برای مسکو مانورکردن بین شریک استراتژیک انقره و اسد تابع خود در دمشق دشوارتر خواهد بود. بدون امریکایی ها، منافع ترکیه و حکومت سوریه کاملاً متضاد میگردند: «اگر ایالات متحده نیروهای خود را خارج سازد، بشار اسد سعی خواهد کرد تا عملیات نظامی را گسترش دهد – آن هم در مناطقی که نیروهای مسلح ترکیه اکنون سعی میکنند آنها را اشغال کنند. گرچه من معتقدم که مسکو می تواند از برخوردها جلوگیری کند. اما آسان نخواهد بود: زیرا به هراندازه که عملیات اسد موفق تر باشد، او به روسیه کمتر گوش خواهد کرد. باوجود اینکه این روسیه است که به او این موفقیت ها را می بخشد».

اتحادیه کشورهای عرب خواستار پایان فوری عملیات ترکیه در سوریه شد - اسپوتنیک افغانستان
اتحادیه کشورهای عرب خواستار پایان فوری عملیات ترکیه در سوریه شد

هنگامی که نظامیان روسیه در سال 2015 در جنگ مداخله کردند و اولین ضربات هوایی را وارد ساختند، اسد بر بیشترین بخش خاک سوریه کنترول خود را از دست داده بود. امروز چهار سال بعد، دو سوم قلمرو این کشور تحت کنترول اسد قرار دارد. روسیه مهمترین و قوی ترین بازیکن - در سوریه است  و هیچگونه فیصله بدون شرکت کرملن صورت نمی گیرد.

تردیدها در مورد برنامه های ترامپ

لوکیانوف، کارشناس سیاست خارجی می گوید، نه تنها بعد از زمانی چنین بود وقتی که ترامپ در مورد خروج نیروها صحبت کرد. او می گوید: « مخالفان ترامپ اکنون ادعا می کنند که او در سوریه به پوتین عقب نشینی کرد. اما این تبلیغات قبل از انتخابات است. هیچ کس سوریه را به پوتین هدیه نداده است. او خودش زمان به آنجا آمد که اوضاع به ویژه دشوار بود. او خطرات زیادی را متقبل شد و موفق گردید».

امریکا خواستار پایان عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه شد - اسپوتنیک افغانستان
امریکا خواستار پایان عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه شد

آنچه که اسد را تقویت می کند، پوتین را تقویت می کند

به گفته هر دو کارشناس، انکشتاف جدید حوادث در سوریه آنطور که می گویند غیر منتظره نبود. سیمیونوف میگوید، علاوه بر این، عملیات نظامی ترکیه، برخلاف اعلامیه های رسمی، « برای روسیه مشکل جدی ایجاد نمی کند. مداخله ما را زیاد متعجب نه ساخت اصلاً، آن از قبل با کرملن مورد توافق قرار گرفته بود».

دلیل اصلی آغاز عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه - اسپوتنیک افغانستان
دلیل اصلی آغاز عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه

لوکیانف نیز به همین عقیده است: انقره با واشنگتن و مسکو موافقت کرده و خطوط سرخ در این مورد مشخص شده که نباید از آنها عبور کرد. وی گفت: « توافق در این مورد صورت گرفته میتوانست كه ایالات متحده فقط اندکی عقب نشینی می کند، تا خاک را برای منطقه امنیتی در اختیار ترکیه قرار دهد. روسیه می تواند با چنین عقب نشینی موافقت کند، زیرا امتیازات حاصل از این عقب نشینی آشکار است: کردها اعتماد نسبت به واشنگتن را از دست می دهند و مجبور خواهند شد که به اسد و کرملین روی آورند. تا کنون آنها برای پیوستن به سوریه جدید آماده نبودند. و اکنون آنها چاره دیگری ندارند». علیرغم همه خطراتی که برای روسیه وجود دارد، اوضاع جدید امکان را برای ادامه تقویت موقعیت اسد فراهم می کند که هدف اعلام شده کرملین است. و آنچه اسد را تقویت می كند، همچنین نفوذ روسیه را در منطقه تقویت می كند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала