کمک 7.2 میلیون دالری جاپان برای برنامه سواد آموزی در افغانستان

© Photo / Ministry of Educationکمک 7.2 میلیون دالری جاپان برای برنامه سواد آموزی در افغانستان
کمک 7.2 میلیون دالری جاپان برای برنامه سواد آموزی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کشور جاپان اعلام کرده است که برای بالا بردن کیفیت و گسترش برنامه‌ی سواد آموزی بزرگسالان، 7.2 میلیون دالر را به افغانستان کمک کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزیون یک، نمایندۀ دولت جاپان کمک هفت اعشاریه دو میلیون دالری را برای بالا بردن کیفیت و گسترش برنامه‌ی سواد آموزی بزرگسالان، را امروز با سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد یا یونسکو در کابل به امضا رساندند.

این توافق‌نامه در سفارت جاپان در کابل با حضور سرپرست وزارت معارف انجام شد.

کمک 100 میلیون دالری بانک جهانی در بخش انرژی به افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
کمک 100 میلیون دالری بانک جهانی در بخش انرژی به افغانستان

این توافق هفت اعشاریه دو میلیون دالری در بخش سواد ‌آموزی برای بزرگ‌سالان در سه سال آینده هزینه می‌شود.

مقام‌های سفارت جاپان در کابل می‌گویند که با عملی شدن این برنامه، شمار افراد باسواد در میان بزرگ‌سالان بیش‌تر خواهد شد.

تاکاهاشی یوشیاکی، شارزدافیر سفارت جاپان در کابل گفت: «جاپان باورمند است که آموزش نقش مهمی در توانمند سازی مردم و جامعه دارد. با اجرای موثر این برنامه، میزان سواد آموزی بزرگ‌سالان بیش‌تر شده و آنانی که این برنامه آموزشی را به پایان می‌رسانند می‌توانند زنده‌گی بهتری برای خود و برای افغانستان داشته باشند».

مقام‌های یونسکو در کابل از ادامۀ همکاری جاپان در امر حمایت از سواد آموزی بزرگسالان ستایش کرده و تاکید می‌کنند که بیش‌تر دانش آموزان در این بخش را زنان تشکیل می‌دهند.

پاتریشیا مکفلیپس، رئیس یونسکو در افغانستان گفت: «هدف این پروژه مشارکت افرادی است که به دنبال آموزش‌های غیر رسمی اند. بیش از پنجاه در صد از دانش آموزان این برنامه را زنان تشکیل می‌دهند و در مجموع تمام شهروندان افغانستان از این برنامه می‌توانند بهره‌مند شوند».

میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف با استقبال از این کمک دولت جاپان می‌گوید که حمایت از برنامه سواد آموزی بزرگ‌سالان، یکی از مسوولیت‌های اساسی این وزارت است.

جاپان که یک از بزرگترین کمک کننده‌گان بخش سواد آموزی در افغانستان به شمار می‌رود، تا کنون در سه مرحله برنامه تقویت سواد آموزی در کشور را اجرا کرده که در آن، بیش از یک میلیون دانش آموز در هجده ولایت کشور، در سال های 2008 تا 2018 از آن بهره‌مند شده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала