روآوردن امارات به ایران در خفا از عربستان سعودی

© AP Photo / Ebrahim Norooziروآوردن امارات به ایران در خفا از عربستان سعودی
روآوردن امارات به ایران در خفا از عربستان سعودی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زمانیکه عربستان سعودی میانجی ها جستجو میکند، تا به ایران پیام بفرستد، امارات عربی – همسایه، دوست و متحد دولت شاهی – مخفیانه با رژیم آخوندها تماس ها برقرار میکند.

مرتضى الشاذلي در مقاله منتشره در نشریه NoonPost (مصر) راجع به معاملات مخفی و بازدیدهای محرم شیخان از تهران معلومات داده است.

او می افزاید، رئیس جمهور ایران اعلام داشت: «بلی، ایران و امارات متحده عربی باهم تماس ها برقرار میکنند و برخی ماموران امارات به تهران سفر میکنند و شخصیت های رسمی ایران نیز طی بازدیدها به امارات می آیند. مناسبات بین تهران و ابوظبی در ماه های اخیر تا اندازه زیادی، نسبت به گذشته، بهتر شده اند».

عربستان سعودی باعث تضعیف خود و تقویت ایران میشود - اسپوتنیک افغانستان
عربستان سعودی باعث تضعیف خود و تقویت ایران میشود

رئیس جمهور ایران با این اعلامیه، اطلاعات درمورد نزدیكی دو كشور را تأیید كرد. برخلاف عربستان سعودی، امارات به دنبال میانجی نبود كه پیام های خود را به طرف ایرانی منتقل كند و حرکات دوستانه با آن از طریق رسانه ها رد و بدل نمی شود. مقامات امارات علیرغم اختلافات آشکار، راه را مستقیماً بسوی تهران گشوده اند.

اعتراف دوم صادقانه از سوی ایران حاوی پاسخ ها به سوالات "کی؟" و "چه" نیست، اما می توان راجع به موجودیت همکاری های متقابل سیاسی و نظامی ایران و امارات خارج از ناحیه دید همسایگان آن در خلیج فارس نتیجه گیری نمود. عربستان سعودی با این نزدیکی که می تواند در اتحاد منطقه ای نفاق ایجاد کند، چگونه برخورد مینماید؟

«آنها از ما بازدید نمودند، و ما از آنها بازدید نمودیم»

به گفته کارشناسان، تهران برخی حوادث را پنهان می کند، تا در آشتی به موفقیت دست یابد. ولی آشکارا راجع به سایر رویدادها اعلام میدارد، و بدینوسیله بطور علنی ​​مرزهای کاهش تنش را مشخص می سازد و این امر را به وضاحت به میهمانانش تفهیم می کند. در حالی که با کاهش تعهدات خود در قبال توافق هسته ای از واشنگتن لغو تحریمات مطالبه میکند، حل بحران های منطقه ای به موضعگیری ایران در مورد یمن بستگی دارد.

فدراسیون روسیه خواهان صلح بین ایران و عربستان سعودی است - اسپوتنیک افغانستان
فدراسیون روسیه خواهان صلح بین ایران و عربستان سعودی است

پس از سالها اتهامات مبنی بر اینکه "رژیم آخوندها" بین کشورهای منطقه اختلاف ایجاد میکند و جنگهای مخرب را تحریک میکند، دول عربی همه را جهت مقابله با پروژه ایران مجبور می سازد. تهران معلومات داد که امارات مخفیانه مقامات عالی رتبه خود را به این کشور جهت تلاش به منظور آرام ساختن ایرانیان می فرستد.

قبل از اعلامیه روحانی که در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه ایراد شد، گزارش های راجع به بازدید غیر منتظره توسط میهمان مهم امارات از تهران منتشر شده بودند. طوریکه وب سایت Middle East Eye خبر میدهد، این میهمان مخفی شیخ تهنون بن زاید، برادر کوچک شهزاده ولیعهد ابوظبی، محمد بن زاید و مشاور امنیت ملی امارات بود. گفته شده که شیخ چهره ای محرم است که به او ماموریت های محرم پیچیده سپرده میشود.

براساس خبر وب سایت انگلیس، مامور امارات در جریان حداقل 48 ساعت در ایران در چارچوب ماموریت محرم قرار داشت که هدف آن کاهش تنش ها و پایان دادن به منازعات در منطقه خلیج فارس بود. این ملاقات به بالاترین سطح و در لحظه صورت گرفت وقتی که تلاش های در مورد مساعدت به مذاکرات بین عربستان سعودی و ایران اتخاذ میشوند.

براساس استناد بر فرضیه نقش میانجیگری ابوظبی در روابط با ایران ، در صورت دستیابی به موفقیت برای خود و شریک خود در الریاض، این سوال به وجود می آید که چرا امروز دولت شاهی از طرف های دیگر برای میانجیگری با ایران استفاده می کند؟ و کجاست مسیر مشترک و سرنوشت مشترک که برای شهزاده ولیعهد عربستان سعودی پس از آنکه امارات از شرکت در جنگ ائتلاف با یمن امتناع ورزید، به بار سنگینی مبدل گشته است؟

روحانی در دیدار با عمران خان: توقف جنگ در یمن کلید حل مشکلات منطقه است - اسپوتنیک افغانستان
روحانی در دیدار با عمران خان: توقف جنگ در یمن کلید حل مشکلات منطقه است

ایران متوقف ساختن جنگ در یمن را، به عنوان پیش شرط برای آغاز گفتگو با سعودی ها مطالبه میکند که عملاً به معنای قطع فعالیت ائتلاف است، اما حل منازعه را به حوثیان مطالبه میکند، نه با خود. این مسیر دشوار و پر پیچ و خم برای عربستان سعودی و مستقیم برای امارات است که پس از توافق های سیاسی امنیت برای خود تامین میکند و پادشاهی را در جستجوی اتحادها تنها رها میکند، جای که توانسته فقط به یافتن عمران خان موفق شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала