آیا امریکا مقصر اصلی در اختلال آتش‌بس در افغانستان است؟

CC BY 2.0 / U.S. Navy photo/Lt. Chad A. Dulac / Headed homeآیا امریکا مقصر اصلی در اختلال آتش‌بس در افغانستان است؟
آیا امریکا مقصر اصلی در اختلال آتش‌بس در افغانستان است؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سهیل شاهین، سنخنگوی طالبان در قطر از موافقت مذاکره با دولت افغانستان سخن گفته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در اظهاراتی گفته است که ما در هر شرایطی آماده مذاکرات با دولت افغانستان هستیم و نیز افزوده است که اگر امریکا مذاکرات را توقف نمیداد حالا امکان میرفت که تا کنون مذاکرات با دولت افغانستان نیز صورت می‌گرفت.
گفته‌های سهیل شاهین در حالی انجام میشود که در دوره‌های قبلی طالبان از مذاکرات با دولت افغانستان خودداری کرده بودند.

طالبان با آتش بس موافق نیستند - اسپوتنیک افغانستان
طالبان با آتش بس موافق نیستند

در زمانی که پیشنویس توافق با طالبان آماده بود، این گروه چقدر آمادگی آتش‌بس را داشت؟ آیا اعلام آمادگی طالبان برای گفتگو با دولت افغانستان، امریکا را به آغاز دوبارهٔ مذاکرات راضی می‌کند؟
اسپوتنیک در یک گفتگوی ویژه با عبدالمنان شیوای شرق، پژوهشگرسیاسی، روزنامه‌نگار، این پرسش را مطرح کرد. وی در پاسخ گفت:

"مذاکرات ازجانب ملا بردار که در راس تیم مذاکره کننده با آقای خلیلزاد رد گردید، طالبان مطرح کرده بودند که تا زمان خروج واپسین سرباز خارجی بحث آتش بس در میان نبوده است. و از سوی هم گفته است که پاکستان به عنوان یک میانجی طرفدار این بود که طالبان پیش از رسیدن به توافق و امضا توافقنامه میان امریکا و خود شان آتش بس را اعلام بکنند، ولی این مسئله بود که رهبری طالبان این را رد کردند".

به گفته آقای شرق، بحث آتش بس دائمی برای یک سال پس از خروج نیروهای امریکایی از نشانی طالبان مطرح بود نه اینکه پیش از خروج امریکایی‌ها طالبان آماده شوند تا این سند را امضا بکنند.

این پژوهشگر مسائل سیاسی اظهار داشت:

"آخرین واکنش طالبان پس از دیدارشان که با سفیر پاکستان صورت گرفت، بحث این بوده است که مذاکرات را با جانب افغانستان آغاز خواهند کرد، در همین حال طالبان به این فکر هستند که انتخابات افغانستان یک نظام مشروع و مبتنی به اراده مردم به میان خواهد آمد و به نمایندگی مردم افغانستان این نظام مشروع صلاحیت مذاکره را دارد".
طالبان در دومین روز آتش بس با حکومت افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
آتش بس بین کابل و طالبان

از سوی هم آقای شیوا می افزاید:
"من فکر میکنم که این امر پیشنهادی پاکستان است، و پس از انتخابات که دولت تعیین می‌شود و بحث مذاکره با طالبان روی میز است و از سر گرفته خواهد شد".

شیوا در مورد از سرگیری مذاکرات نیز گفت:

"تا جایی‌که ما در جریان هستیم اولین مذاکره پس از اعلام نتایج انتخابات در ازبکستان میان نمایندگان طالبان و نمایندگان منتخب صورت خواهد گرفت".
به باور او، طالبان آماده گفتگو با جناح دولتی هستند، شرایطی را که در مذاکرات با آقای خلیلزاد مطرح کرده بودند یکبار دیگر تاکید کردند که روی امان شرایط یا مبنای مذاکراتی شان تاکید کردند و دوباره بر میز مذاکره با دولت افغانستان با نمایندگان که از کابل فرستاده می‌شود، وارد گفتگو شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала