پوتین راجع به ساختن سلاح «مطلقاً اختصاصی» آینده معلومات داد

© Sputnik / Aleksey Nikolskyi /  مراجعه به بانک تصاویر پوتین راجع به ساختن سلاح «مطلقاً اختصاصی» آینده معلومات داد
پوتین راجع به ساختن سلاح «مطلقاً اختصاصی» آینده معلومات داد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نشریه Sohu (چین) می نویسد، ولادیمیر پوتین در پاسخ به سوال در باره مسابقه تسلیحات و جنگ سرد اظهار داشت كه روسیه دارای تسلیحات "مطلقاً اختصاصی" آینده است كه در حال حاضر چیزی شبیه آن در جهان وجود ندارد. هیچگونه سیستم های دفاع ضدراکتی، از جمله سیستم های پیشرفته امریکا، برای آن موانع ایجاد کرده نمی تواند.

طوریکه گفته میشود، « اشرافی فقیر شده، در هرصورت اشرافی است». با وجود این که روسیه دیگر نمی تواند سطح نفوذ اتحاد شوروی را در بهترین سال های آن احیا کند، بقایای قدرت سابق هنوز هم حفظ شده، "تکنالوژی های روسی که از زمان خود پیش شده بودند" به ویژه ارزشمند هستند. به گونه مثال، مجتمع راکتی S-400 و «Sarmat» باعث ترس بی حد در ایالات متحده می شوند. به تازگی، ولادیمیر پوتین بار دیگر با این خبر که روسیه قبلاً سلاح های «مطلقاً اختصاصی» آینده ساخته، همه را حیرت زده ساخت.

تسانکاو سیوسی (Tsankao Xiaosi) به حواله خبرگزاري روسي TASS گزارش داد كه اخيراً در پاسخ به اين سوال که «آيا مسابقه جديد تسليحات مي تواند به آغاز جنگ سرد دوم منجر شود؟»، ولادیمیر پوتین  با اطمینان بسیار زیاد به رسانه ها اعلام داشت که روسیه با ایالات متحده وارد مسابقه تسلیحاتی نخواهد شد، به خاطری که آن قبلاً سلاح «مطلقاً اختصاصی» آینده دارد كه هنوز هیچ كشوری در جهان ندارد و این مسابقه فقط به حدی کم بر کشور تائثیر خواهد کرد. پوتین همچنین اظهار داشت که اکنون ایالات متحده از نظر بودجه نظامی که در سال 700 میلیارد دالر را تشکیل میدهد، در مقام اول در جهان قرار دارد، در حالی که بودجه نظامی روسیه فقط 48 میلیارد دالر است. از این میتوان نتیجه گیری نمود که روسیه به هیچ وجه در مسابقه به اصطلاح " تسلیحاتی" شرکت نخواهد کرد.

خبرنگار امریکایی خاطره‌اش را از مصاحبه با پوتین حکایت کرد - اسپوتنیک افغانستان
خبرنگار امریکایی خاطره‌اش را از مصاحبه با پوتین حکایت کرد

با وجود این که این سخنرانی پوتین واقعاً شک در باره قدرت نظامی روسیه که برای ترساندن ایالات متحده ضروری است، از بین میبرد، ولی کشور اکنون، بدون تردید، با مسایل جدی امنیت ملی روبرو است. ناتو قبلاً سیستم های دفاع ضدراکتی خود را در رومانیا مستقر کرده است و به زودی در پولند نیز مستقر خواهد شد که تهدیدی قابل ملاحظه برای امکانات روسیه در عرصه ترساندن دشمن توسط سلاح های هسته ای استراتژیک ایجاد میکند. با وجود این، روسیه پیشرفته ترین راکت های بالستیکی در جهان و تحت البحری های هسته ای استراتژیک و همچنین سلاح های هایپرسونیک در اختیار دارد. از همینرو پوتین با اطمینان به خبرنگاران اعلام میدارد که ناتو با استقرار مجتمع های نظامی خود در نزدیکی روسیه نمی تواند تأثیر قابل توجهی بر امنیت کشور بجا بگذارد.

قابل یاداوری است که اخیراً جهت تسلیح نیروهای بحری روسیه "سلاح مرگبار" جدید – راکت هایپرسونیک بالدار استقرار بحری «زیرکون» بکار گرفته شد. طبق گفته مجله Military Watch Magazine، سرعت اعظمی راکت به 9 ماخ (11000 کیلومتر در ساعت) می رسد، برد پرواز آن از 1000 کیلومتر بیشتر است، حتی کشتی ادمیرال گورشکوف می تواند 16 موشک «زیرکون» را حمل کند که از برکت این سلاح نیروی بحری روسیه برتری غیرمتناظر کسب مینماید. در اروپا و امریکا تا هنوز از راکت های ضد کشتی قدیمی از نوع «هارپون» استفاده میکنند.

زمان که پنتاگون غیرفعال بود، پوتین زرادخانه سلاح های هایپرسونیک ایجاد کرد - اسپوتنیک افغانستان
زمان که پنتاگون غیرفعال بود، پوتین زرادخانه سلاح های هایپرسونیک ایجاد کرد

رئیس جمهور روسیه همچنین خاطرنشان کرد که اکنون اکثریت کشورها سلاح های هایپرسونیک ندارند و حتی اگر بعداً بوجود آیند، روسیه در هر صورت نسل جدیدی از سلاح ها را در اختیار خواهد داشت که برتری استراتژیک آن را حفظ می کند. پوتین گفت وزارت دفاع پیش از این تولید سلاح های آینده را آغاز کرده است، اما جزئیات دقیق تر را فاش نکرد. با وجود این، تحلیلگران خارجی بر این باورند که اظهارات ولادیمیر پوتین مبنی بر اینکه "سایر کشورها سلاح های هایپرسونیک ندارند" بی اساس است، روسیه در این عرصه تنها نیست.

با یادآوری گذشته می توان خاطرنشان کرد که اتحاد جماهیر شوروی خود را به دلیل رقابت با ایالات متحده در مسابقه تسلیحات نابود کرد. اکنون امریکا به منظور رقابت با روسیه، فعالیت های پرتحرک در عرصه تولید سلاح های هایپرسونیک آغاز کرده است. شاید در آینده نزدیک، ایالات متحده نیز به سرنوشت اتحاد جماهیر شوروی دچار گردد که با بودجه عظیم نظامی از بین رفت. اگر به میزان بودجه نظامی که ایالات متحده برای حمایت از نیروهای بازدارنده استراتژیک خرج می کند، توجه کرد، این احتمال بس بزرگ است که ایالات متحده در حال حاضر به نقط عدم بازگشت نزدیک میشود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала