ایالات متحده در باره انتخاب مردم افغانستان نگران اند

© Photo / ریاست اجراییهایالات متحده در باره انتخاب مردم افغانستان نگران اند
ایالات متحده در باره انتخاب مردم افغانستان نگران اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نمایندگان کانگرس امریکا و رهبر پنتاگون طی بازدید عاجل از کابل دیدن نمودند.

مایكل اسپر وزیر دفاع امریكا و هیئت کانگرس امریكا تحت رهبری نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان کانگرس، طی بازدید اضطراری و غیر منتظره به افغانستان سفر كردند. علت که باعث سفر فوری آنها به کابل شده، تا درباره اوضاع با رئیس جمهور اشرف غنی صحبت کنند، آشکار است. انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان با خطر برهم خوردن مواجه می باشند.

نانسی پلوسی: ما می‌خواهیم در افغانستان صلح به رهبری داکتر عبدالله تحقق یابد - اسپوتنیک افغانستان
نانسی پلوسی: ما می‌خواهیم در افغانستان صلح به رهبری داکتر عبدالله تحقق یابد

رهبر پنتاگون در توییتر خبر داده که با اشرف غنی «استحکام مشارکت» بین دو کشور مورد بحث قرار داده است. این موضوع مهم است. در آستانه ورود امریکایی ها ، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که نتایج انتخابات ریاست جمهوری که در تاریخ 28 سپتمبر برگزار شد، اعلام نمی کند.

قبل از این اعلام شده بود كه نتایج اولیه انتخابات در تاریخ 19 اكتوبر و نتایج نهایی در تاریخ 7 نوامبر اعلام می شود. چنین دوره طولانی شمارش آرا بنابر صعب العبوربودن بخش قابل ملاحظه مراکز رای گیری و خصوصیات روند رای گیری توضیح شده بود. بنابراین، دستگاه های نشان انگشت که توسط آنها رای دهندگان مشخص شده بودند، باید به کابل انتقال می شدند.

عبدالله: تنها آرای بیومتریک شده بین ساعات 7 تا 5 قابل قبول است - اسپوتنیک افغانستان
عبدالله: تنها آرای بیومتریک شده بین ساعات 7 صبح تا 5 عصر قابل قبول است

یاداوری میکنیم که در این انتخابات مبارزه اساسی بین دو نامزد، رئیس جمهور فعلی اشرف غنی که از حمایت پشتون ها برخوردار است و رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله که بر سایر اقوام کشور، عمدتاً بر قومیان خود تاجیکان متکی است، جریان داشت.

جنبش طالبان، (سازمان ممنوع در روسیه) با انتخابات قاطعانه مخالف است. دهشت افگنی که طالبان در جریان انتخابات، در روز انتخابات و در جریان شمارش آراء راه اندازی کردند، باعث تلف شدن ده ها نفر گردید. در ماه اکتوبر، نیروهای ناتو و اردوی افغانستان در چندین ولایت افغانستان عملیاتی علیه طالبان انجام دادند.

مخالفت طالبان یکی از دلایلی بود که چرا میزان مشارکت در آن بسیار کم - تنها 17% بود. برخی کارشناسان معتقدند که این معلومات بسیار زیاد هستند. موضعگیری عبدالله عبدالله که یکجا با برخی کاندیداها، رقیب خود را به استفاده از منابع اداری و کمیسیون مستقل انتخابات را به مغرض بودن متهم ساخته بود، تأثیر چشمگیری بر روند انتخابات داشت.

عبدالله عبدالله اعلام پیروزی کرد - اسپوتنیک افغانستان
عبدالله عبدالله اعلام پیروزی کرد

اشرف غنی در توییتر خود نوشت: «مردم افغانستان مشتاق شنیدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری هستند. اما ما به تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات در مورد به تعویق انداختن اعلام نتایج انتخابات برای آن که بر صداقت، شفافیت و پاسخگویی در آخرین رای دهی اطمینان حاصل کند، احترام می گذاریم». عبدالله عبدالله، برعکس، بلافاصله پس از انتخابات پیروزی خود را اعلام کرد و نسبت به خبر راجع به تعویق افتادن نتایج رای گیری علاقمندی نشان نه داد.

ولادیمیر سوتنیکوف همکار ارشد علمی انستیتوت شرق شناسی اکادمی علوم روسیه به این باور است که بازدیدهای هیئت های عالی رتبه امریکایی دقیقاً با امتناع کمیسیون مستقل انتخابات از اعلام نتایج انتخابات ارتباط دارد. وی یادآور شد: نمایندگان کانگرس با هر دو نامزد دیدار کردند. "برای امریکایی ها بسیار مهم است که اوضاع در افغانستان از کنترل خارج نشود".

کارشناس فکر میکند، سفر به کابل یک هدف را تعقیب میکند:«طوری باید نظارت کرد که بحران سیاسی که در این کشور وجود دارد، در صورت امکان تشدید نشود. مساعی واشنگتن اکنون به این هدف متوجه خواهند بود».

برای ایالات متحده حل اوضاع نه تنها به این دلیل مهم است که انتخابات ریاست جمهوری چندین بار به تعویق افتاده بود و به تعویق افتادن مجدد آن - به معنی ایجاد شک و تردید در باره حقانیت مقامات فعلی کابل، نه تنها در نظر مردم افغانستان، بلکه جامعه جهانی خواهد بود. دوره رای گیری و شمارش آرا - این دوره ای وقفه در مذاکرات واشنگتن و طالبان است. در اوایل ماه سپتمبر، راجع به پیشرفت حاصله در این گفتگوها اعلام شد. ولی دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در تاریخ 10 سپتمبر اعلام کرد که به دلیل حمله تروریستی طالبان که در آن یک سرباز امریکایی کشته شد، مذاکرات را قطع می کند. هفته گذشته، Wall Street Journal  با استناد به منابع خود ادعا كرد كه این گفتگوها دوباره راه اندازی شده است. گویا، حتی توافق اصولی در مورد آزاد سازی دو شهروند استرالیا و ایالات متحده توسط طالبان وجود دارد. این به نتیجه ملاقات زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده با عده نمایندگان خاصی طالبان در پاکستان مبدل گردید.

واکنش ها درباره دیدار زلمی خلیلزاد با نمایندگان طالبان - اسپوتنیک افغانستان
واکنش ها درباره دیدار زلمی خلیلزاد با نمایندگان طالبان

ولی در وزارت امور خارجه به وال استریت ژورنال گفتند كه هیچگونه صحبتی  راجع به  از سرگیری پروسه مذاكرات فعلاً مطرح نمی باشد. به گفته کارشناسان، در واشنگتن می خواهند صبر کنند، تا برنده انتخابات مشخص شود. در غیر این صورت نشان داده خواهد شد که مذاکرات با طالبان، جایی که آنها می خواهند که به آنها اجازه رسیدن به قدرت داده شود، برای واشنگتن، نسبت به مقامات رسمی در افغانستان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала