جایزه «فوروارد» بریتانیا برای شاعر افغانستانی

© Sputnikجایزه «فوروارد» بریتانیا برای شاعر افغانستانی
جایزه «فوروارد» بریتانیا برای شاعر افغانستانی  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک شاعر جوان افغانستانی برنده جایزه فوروارد بریتانیا در سال ۲۰۱۹ میلادی شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل یک، «پروانه فیاض» شاعر افغانستانی با نوشتن شعری به زبان انگلیسی، برنده جایزه‌ ده‌هزار پوندی «فوروارد» بریتانیا در ۲۰ اکتوبر سال ۲۰۱۹شد.

عنوان شعری که پروانه را برنده این جایزه کرد «چهل نام» است که با تاثیر پذیری از شعر کلاسیک فارسی سروده شده است.

شعری که پروانه را برنده جایزه ده‌هزار پوندی فوروارد کرد، روایت چهل زنی است که به خاطر حفظ حیثیت و آبروی‌ خود از کوهی خود را به پایین می‌اندازند.

پروانه می‌گوید: در این شعر زنان به کوه‌ها بیشتر از آدم‌ها اعتماد کرده‌اند.

بسته کتاب ها - اسپوتنیک افغانستان
معرفی 10 شاعر برتر زبان فارسی افغانستان در سال 1395

فیاض در دوران کودکی‌ خود افسانه‌هایی را از پدر و مادرش در مورد کوه «چهل دختران» کابل شنیده بود و داستان این شعر نیز برگرفته از آن روایت‌ها است.

«چهل دختران» به خاطر این به این نام مسمی شده است که «چهل دختر» از ترس تجاوز لشکریانی که در شهر هجوم آورده بودند به کوهی پناه بردند و خودشان را از بلندای آن کوه پایین انداختند پس از آن رویداد آن کوه چهل دختران نامیده شد.

این شاعر جوان افغانستانی ۲۹سال دارد و در کابل به دنیا آمده است و سپس با خانواده‌اش به پاکستان مهاجرت کرده است و بالاخره با بورسیه‌ای که به دست آورد به امریکا رفت و در دانشگاه استانفورد امریکا در رشته ادبیات و مطالعات دینی را تا مقطع لیسانس و فوق لیسانس خواند.

این شاعر افغانستانی از سال ۲۰۱۰به یادگیری زبان انگلیسی پرداخته است، زبان اول او فارسی است اما انگلیسی زبانی که به گفته‌ او دسترسی به مخاطبان بیشتری را برای او فراهم کرده است.

پروانه نخستین شعرش را در سال ۲۰۱۰نوشته است.

فیاض می‌گوید، که در دوران کودکی‌اش شعرهایی از مولانا جلال الدین محمد بلخی را خوانده است. جایزه شعر «فوروارد» یکی از جایزهای مهم شعر در بریتانیا است.

این جایزه توسط ویلیام سایگارت بنیانگذاری شد و هدف اصلی از ایجاد این جایزه، تشویق شاعران انگلیسی زبان که تازه پا به عرصه شعر گذاشته‌اند و همچنین افزایش مخاطبان شعر بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала