پنتاگون: خروج سریع نیروهای امریکایی از افغانستان بررسی می‌شود

© AFP 2023 / Delil Souleimanپنتاگون: خروج سریع نیروهای امریکایی از افغانستان بررسی می‌شود
پنتاگون: خروج سریع نیروهای امریکایی از افغانستان بررسی می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر دفاع امریکا در کابل گفته بود که در ماموریت نظامی امریکا در این کشور هیچ تغییری نیامده است، اما سه مقام کنونی و پیش پنتاگون به شبکه ان‌بی‌سی گفته اند که این امریکا طرح به خروج سریع نیروهای اش از افغانستان آغاز کرده است، تا اگر ناگهان رئیس جمهور ترامپ دستور دهد که نیروهای امریکایی از افغانستان بیرون شوند، این نیروها برای کار آماده باشند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از طلوع نیوز، رئیس جمهور غنی گفته است که در صورت پیروزی در انتخابات، با گروه طالبان مستقیم گفتگو خواهد کرد.

پیش از این وزارت امور خارجه امریکا از آغاز دوباره سفرهای زلمی خلیل‌زاد نمانیده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان به کشورهای منطقه از بهر پایان دادن به جنگ افغانستان خبر داد.
فرستاده ویژه امریکا در این سفرهایش به بلجیم، فرانسه و روسیه خواهد، در مسکو با همتایان روس و چینی‌اش، روی چگونگی پایان جنگ در افغانستان و دوباره آغاز شدن گفتگوهای صلح با طالبان رایزنی خواهد کرد.

تاریخ برگزاری نشست چهارجانبه درمورد افغانستان در مسکو اعلام شد - اسپوتنیک افغانستان
تاریخ برگزاری نشست چهارجانبه درمورد افغانستان در مسکو اعلام شد

در همین حال، دولت افغانستان می گویند صلح زمانی آمدنی است که این روند به دست افغان‌ها باشد.
نصرالله استانکزی، استاد دانشگاه گفت: بدون صلح قضیه افغانستان حل نمیشود، شاید به زودی نتیجه بدهد یا دوامدار باشد، ولی به هر صورت راه آخر بر دنیا و افغان‌ها صلح است.
منابع نزدیک به گروه طالبان می گویند که از سرگیری گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان، روزنه‌یی را برای آغاز مذاکرات میان افغانان باز خواهد کرد.
رئیس امر باالمعروف و نهی عن المنکر دور طالبان، مولوی قلم الدین می گوید: این بار که مذاکرات با طالبان شروع می‌شود، همزمان زمینه مساعد می شود که مذاکرات بین‌الافغانی شود، تا شاید یک صلحی باشیم که جنگ را خاتمه بدهد.
رئیس جمهور غنی نیز در گفتگو با روزنامه «ایشین ریور» جاپان می گوید که طالبان می توانند در چارچوب قانون اساسی کشور، همچون یک حزب سیاسی فعالیت کنند.
او می افزاید: طالبان باید بیدار شوند و بدانند که اگر خشونت را رها کنند، بسیاری از مردم افغانستان آنان را خواهند پذیرفت.
قرار است 25 ماه اکتبر در مسکو پایتخت روسیه، نشست دیگری درباره صلح افغانستان، با حضور داشت نماینده گان چین، روسیه و امریکا برگزار شود، در این نشست معاون وزیر خارجه پاکستان نیز حضور خواهد داشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала