قروض افغانستان بیش از یک میلیارد دالر است

CC0 / / قروض افغانستان بیش از یک میلیارد دالر است
 قروض افغانستان بیش از یک میلیارد دالر است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دولت جمهوری افغانستان متعهد شده است تا این وام‌ ها را به صورت قسط‌‌وار همراه با سود آن به وام ‌دهنده‌ گان برگردانَد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، افغانستان در جریان ۱۶ سال (۱۳۸۱ – ۱۳۹۷) بیش از یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون دالر امریکایی از کشورها و سازمان‌های مختلف جهانی قرض گرفته است.

این وام‌ ها به هدف تطبیق پروژه‌ های انکشافی به دولت سپرده شده است. طبق اسنادی که در اختیار روزنامه ۸صبح قرار گرفته است، تا پایان سال گذشته خورشیدی، تنها حدود ۱۱۲ میلیون دالر از این وام ‌ها به کشورها و سازمان‌ های وام ‌دهنده برگردانده شده است. از مجموع سود این وام‌ ها نیز حدود ۶۵ میلیون دالر به وام ‌دهنده‌گان پرداخت شده است. به این ترتیب، افغانستان در حال حاضر بیش از ۱ میلیارد و ۷۸ میلیون دالر از این وام‌ دهنده ‌گان، بده ‌کار است.

این سند نشان می ‌دهد که افغانستان هنوز موفق نشده است پول ‌هایی را که از روسیه و ایران در سال‌های پیش از روی کار آمدن دولت جدید در سال ۱۳۸۱ وام گرفته بود، بپردازد. به این ترتیب، افغانستان از روسیه بیش ۸۹۶ میلیون دالر تا کنون بده ‌کار است. رقم این بده‌کاری از ایران به بیش از ۱۰ میلیون دالر می‌رسد. اما رقم سودی که دولت افغانستان برای این وام‌ها به این دو کشور بپردازد، مشخص نیست. روسیه و ایران نیز تا کنون اعلام نکرده‌اند که وام‌های‌شان را به روی افغانستان بخشیده‌اند یا خیر. البته پیش از این دولت افغانستان گفته است که تلاش می‌کند روسیه را راضی کند تا صدها میلیون دالر وامش را به افغانستان ببخشد.

به رویت این اسناد، افغانستان در جریان ۱۶ سال گذشته از بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول، بانک اسلامی، سعودی‌فند، بانک انکشاف آسیایی، ایتالیا، بلغاریا، کویت فند و اوپک فند وام دریافت کرده است. وام تعهدشده بانک جهانی برای نُه پروژه انکشافی در افغانستان نزدیک به ۳۰۸ میلیون دالر بوده است که از این میان نزدیک به شش میلیون دالر آن حذف شده است و دولت افغانستان بیش از ۳۰۱ میلیون دالر آن را مورد استفاده قرار داده است. افغانستان تا کنون نزدیک به نُه میلیون دالر از این وام را به بانک جهانی برگردانده است. سود پرداخت‌شده این وام نیز بیش از ۷۲۰ هزار دالر اعلام شده است.

اشتراک هیئت افغانستان در ۲۳ مجمع عمومی سازمان جهانی سیاحت ملل متحد - اسپوتنیک افغانستان
قرض ۷۰۰ هزار یورویی افغانستان در سازمان جهانی سیاحت، عفو شد

مجموع وام تعهدشده صندوق بین‌المللی پول بیش از ۱۶۰ میلیون دالر است که دولت افغانستان از بیش از ۱۰۸ میلیون دالر آن استفاده کرده است. نزدیک به ۷۳ میلیون از این وام دوباره به صندوق بین‌المللی پول پرداخت شده است. ۷۲۰ هزار دیگر نیز به عنوان سود به این صندوق تحویل داده شده است.

بانک اسلامی به پرداخت وام ۲۲ میلیون و ۴۱۴ دینار اسلامی (رالت عربستان) که معادل حدود ۱۱ میلیون و ۸۱۵ هزار دالر در نرخ کنونی اسعار در سرای شهزاده کابل می‌شود، به دولت افغانستان تعهد کرده است. حدود ۱۰ میلیون دالر از این وام استفاده شده است. همچنان دولت حدود ۱.۵ میلیون دالر از این وام را دوباره به بانک اسلامی پرداخته است. از سود این وام ۸۴۴ هزار دالر نیز تأدیه شده است.

مجموع وام تعهدشده سعودی فند ۳۸۲ میلیون و ۵۰۰ هزار رال  عربستان که معادل حدود ۱۰۱ میلیون دالر می‌شود، اعلام شده است که از این میان بیش از ۷۷ میلیون دالر آن مورد استفاده قرار گرفته است. همچنان نزدیک به هفت میلیون دالر از این وام دوباره به سعودی فند پرداخت شده است. تا هنوز سود این وام پرداخت نشده است.

با این حال اوپک فند هم به پرداخت یک میلیون و ۷۸۱ هزار دالر وام به دولت افغانستان تعهد کرده است که طبق این اسناد از تمام این وام استفاده صورت گرفته است. دولت افغانستان تا کنون ۹۸ هزار و ۹۴۰ دالر از این وام را به اوپک‌فند برگردانده است و سود آن که ۱۷۹ هزار و ۶۰۹ دالر گفته شده، نیز پرداخت شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала