اردوغان و پوتین صلح خود را در شمال سوریه برقرار میکنند

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر اردوغان و پوتین صلح خود را در شمال سوریه برقرار میکنند
اردوغان و پوتین صلح خود را در شمال سوریه برقرار میکنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ولادیمیر پوتین رجب طیب اردوغان را در سوچی به حضور پذیرفت. ملاقات دو رهبر، هفتمین ملاقات از ابتدای سال، در لحظه مهم بحرانی رخ داد: این تنها چند ساعت قبل از پایان وقفه پنج روزه صورت گرفت که رئیس جمهور ترکیه قبلاً به آن در عملیات علیه نیروهای کرد در شمال - شرق سوریه موافقت کرده بود.

آلین بارلوئی (Alain Barluet) در مقاله منتشره در نشریه Le Figaro (فرانسه) می نویسد، انقره واحدهای دفاع خودی کردهای سوریه را تروریستی می داند که روابط خود را با جدایی طلبان جنوب شرقی ترکیه حفظ می کند. اردوغان قبل از ملاقات در سوچی خاطرنشان ساخت، از همینرو آنها باید "ناحیه امنیتی" را ترک کنند. وی گفت:«همه باید بروند، این روند تا زمان ترک آنها پایان نمی یابد». این مفکوره تحمیلی رئیس جمهور ترکیه اساس معادله پیچیده نظامی - سیاسی را تشکیل می دهد، طول ( شش و نیم ساعت) و تنش ملاقات روز گذشته را توضیح می کند.

توافق جدید پوتین و اردوغان در مورد سوریه - اسپوتنیک افغانستان
توافق جدید پوتین و اردوغان در مورد سوریه

واقعیت این است که ولادیمیر پوتین نمی تواند اجازه دهد، تا تهاجم ترکیه علیه کردها مانع برنامه های مسکو در سوریه گردد. باید گفت، رئیس جمهور روسیه قبل از این هرنوع حضور خارجی در قلمرو متحد سوری خود محکوم کرده بود. سکرتر مطبوعاتی کرملین به نوبه خود گفت: « ما نسبت به حق ترکیه جهت اتخاذ تدابیر برای تامین امنیت خود احترام می گذاریم، اما امیدواریم که عملیات با این معقولیت و وظایف تامین امنیت متناسب باشد».

به گفته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، رهبران دو کشور روز سه ‌شنبه درمورد «تمامیت» ارضی خاک سوریه توافق کردند. روسیه بر عقب نشینی رزمندگان کرد در امتداد فاصله بیش از 30 کیلومتری مرز سوریه و ترکیه نظارت خواهد کرد. وی همچنین افزود که کردها 150 ساعت فرصت برای ترک کردن دارند. روسیه و ترکیه پس از خلع سلاح نیروهای نظامی کرد در منطقه، گشت های مشترک را در شمال - شرق سوریه آغاز خواهند کرد. این میکانیزم باید از آغاز مجدد عملیات نظامی ترکیه در شمال - شرق سوریه جلوگیری کند.

تاکید پوتین و اردوغان بر عملی‌ساختن توافقات درمورد سوریه - اسپوتنیک افغانستان
تاکید پوتین و اردوغان بر عملی‌ساختن توافقات درمورد سوریه

خروج نیروهای امریكا از سوریه که در 6 اكتوبر آغاز شده، ولادیمیر پوتین را در موضع قدرت قرار داد، اما همچنین مسوولیت بزرگی را در زمینه تحقق برتری دیپلوماتیک بر عهده او گذاشت كه او با ایران، دومین حامی بشار اسد قسمت میکند. در سوچی وظیفه این بود كه اردوغان را به اتخاذ فیصله وادار كند كه از منافع روسیه دفاع کند، ثبات را اعاده کند و به دمشق نظر به امکانات اجازه بازگرداندن كنترول بر خاک کشور را بدهد. مسکو گفتگوی مستقیم بین روسای جمهور ترکیه و سوریه را راه حل ایده آل می داند.

توافق پوتین و اردوغان برای ایجاد ساحهٔ غیرنظامی در ادلب سوریه - اسپوتنیک افغانستان
توافق پوتین و اردوغان برای ایجاد ساحهٔ غیرنظامی در ادلب سوریه

« ناحیه امنیتی» در مرکز اختلافات بین مسکو و انقره قرار داشت. ترکیه آن را در كل مرز 440 كیلومتری با سوریه مطالبه میکرد. اما تهاجم آن در دو شهرک در مرکز این منطقه متمرکز شده بود: در راس العین و تل ابیض، در فاصله 120 کیلومتری. روز سه ‌شنبه، روسیه و ترکیه مجدداً توافقنامه سال 1998 انقره و دمشق را تکرار کردند. این به نیروهای ترکیه حق می دهد، تا به فاصله 5 كیلومتر وارد سوریه شوند، تا "تروریست ها" را تعقیب كنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала