عبدالله: برای مبارزه با هراس افگنی حضور ناتو در افغانستان ضروری است

© Photo / Facebook/moiعبدالله: برای مبارزه با هراس افگنی حضور ناتو در افغانستان ضروری است
عبدالله: برای مبارزه با هراس افگنی حضور ناتو در افغانستان ضروری است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس اجراییه افغانستان حضور ناتو را برای مبارزه با هراس افگنی در این کشور ضروری می داند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، همزمان با برگزاری نشست سالانۀ وزیران دفاع ناتو، عبداالله عبدالله، رییس اجراییه افغانستان می‌گوید، که حضور ناتو در افغانستان برای کمک به نیروهای امنیتی افغانستان ازبهر مبارزه با گروه‌های هراس‌افگنی از جمله داعش، القاعده و طالبان ضرور است.

دیدار عبدالله عبدالله با جان بس  - اسپوتنیک افغانستان
دیدار عبدالله عبدالله با جان بس

عبدالله در یک گفت‌وگو با شبکۀ «سی‌ان‌ان»، تأکید کرده‌است، که افغانستان با دشمنان سرسختی روبه‌رو است.

او در این باره افزده‌است:- "متأسفانه جنگ ادامه دارد و ما با دشمنان سرسختی روبه‌رو استیم؛ به‌گونه مشخص داعش و القاعده. طالبان نیز به جنگ شان ادامه می‌دهند و با روند صلح توافق نکرده‌اند. البته که به حمایت نیروهای بین‌المللی یعنی مأموریت پشتیبانی قاطع وابسته استیم؛ وابسته‌گی اقتصادی نیز است".

رییس اجراییه افغانستان در بخش دیگر از سخنانش، بر ایجاد یک هیئت همه‌شمول در افغانستان برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح با طالبان نیز تأکید کرده‌است:- "در گفت‌وگوها یک وقفه آمده‌است. اما تلاش‌های متحدان و همکاران افغانستان ادامه دارند و فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده [برای صلح افغانستان] به منطقه سفر خواهد کرد و خواهد کوشید که فضا را برای گفت‌وگوهای مستقیم میان هیئت افغانستان و طالبان تسهیل کند. طالبان پیش از این از گفت‌وگو با حکومت افغانستان سر باز زده‌است. ما نیز باور داریم که این هیئت باید همه‌شمول باشد".

در همین حال، نیکلاس کی، فرستادۀ غیرنظامی ناتو در افغانستان بر حضور حکومت افغانستان، رهبران سیاسی دیگر و نماینده‌گان جامعه مدنی در گفت‌وگوهای میان افغانان تأکید می‌ورزد.

نیکلاس کی می‌گوید:- "خلیل‌‎زاد مشتاق است که گفت‌وگوهای امریکا و طالبان از سر گرفته شوند. ناتو همواره از کار سفیر خلیل‌زاد و طرح ایالات متحده در این زمینه پشتیبانی کرده‌است. به باور ما، گفت‌وگوهای امریکا و طالبان در دوحه، برای روند واقعی صلح که مذاکرات میان مردم افغانستان است، یک گام کلیدی است".

از سوی دیگر، امروز (جمعه، ۳عقرب) نمایندگان امریکا، روسیه، چین و پاکستان در یک نشست در مسکو حضور یافتند و دربارۀ گفت‌وگوهای صلح افغانستان رأی‌زنی کردند.

منابع آگاه از این نشست می‌گویند، که در این نشست دربارۀ چگونگی آغاز دوبارۀ گفت‌وگوها میان نمایند‌گان امریکا و طالبان رأی‌زنی کرده‌اند.

با این همه، رییس‌جمهور غنی که برای حضور در نشست «جنبش عدم انسلاک» در باکو رفته‌است، امروز با عارف علوی، رییس‌جمهور پاکستان دیدار کرد. در این دیدار، دوطرف دربارۀ آغاز گفت‌وگومیان مردم افغانستان گفت‌وگو کردند.

رییس‌جمهور پاکستان، در این دیدار تعهد سپرده‌است که پاکستان برای صلح در افغانستان  خواهد کوشید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала