برگزاری کنفرانس علمی بین‌المللی محصلین افغانستان و روسیه در مسکو

© Photo / social mediaبرگزاری کنفرانس علمی بین‌المللی محصلین افغانستان و روسیه در مسکو
برگزاری کنفرانس علمی بین‌المللی محصلین افغانستان و روسیه در مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در این کنفرانس محصلین روسیه به زبان‌های دری و پشتو و محصلین افغانستان به زبان روسی مقالات علمی – تحقیقی شان را به خوانش گرفتند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرنامه دفتر آتشه فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در روسیه، طبق پلان مطروحه بتاریخ ۲۵ اکتوبر ۲۰۱۹، کنفرانس علمی بین المللی محصلین افغان و روسیه به اشتراک ده ها تن اساتید و محصلین پوهنتونهای مسکو، سفیر و مامورین سفارت کبرای افغانستان در مسکو و نمایندگان برخی رسانه ها در یکی از تالارهای عمارت انستیتیوت آسیا و افریقا، پوهنتون دولتی مسکو با سخنان استقبالیهٔ پروفیسور ابیلگازییف رئیس انستیتیوت و سخنرانی دکتور لطیف بهاند سفیر کبیر افغانستان افتتاح گردید.


در این کنفرانس علمی که به گردانندگی څيړنوال شاه سلطان عاکفی آتشهٔ فرهنگی افغانستان آغاز و متعاقبأ به آنانسری بانو تاتیانا وینوکورووا محصل پوهنتون دولتی مسکو و اسدالله سروری محصل ماستری پوهنتون دولتی پیداگوژی مسکو ادامه داشت، محصلین افغان هریک: طوبا راحل موسوی، احمد خیبر عاکفی، شبنم رسولی، همایون هوتک، رحیم الله امیری، عزیزالله احمدی، شیرزاد هڅاند و محمد فيروز نوروزی و محصلين روسي هريک: تاتيانا وينوکورووا، يفگینی بلکوف، ایلیا گوژیف، الکسی کوزنیتسوف، لیوبوف سیلانتییوا و داریا دیمیترییوا مقالات علمی-تحقیقی و معلوماتی شان را پیرامون دست آوردها و مشکلات جامعهٔ افغانی طی صد سال آخیر و روابط میان افغانستان و روسیه از قرن هجده بدینسو و بخصوص صدهٔ آخیر ارایه کردند. ویژه گی این کنفرانس این بود که بعضی جوانان روسی به پشتو و دری و برخی محصلین افغان به لسان روسی مقالات شان را پیشکش نمودند و علاوه بر آن تمام اشتراک کنندگان به لسانهای دری، پشتو و روسی تسلط داشتند و ضرورت به ترجمه نبود.
در بخشی از کنفرانس، سپاسنامه های سفارت عنوانی جوانانی که مقالات علمی ارایه کرده بودند، توسط دکتور لطیف بهاند سفیر، پروفیسور ابیلگازییف رئیس انستیتیوت و همایون محتاط مستشار وزیر مختار سفارت افغانستان توزیع شد.
کنفرانس که ساعت ۱۲ ظهر در مقر انستیتیوت آسیا و افریقای پوهنتون دولتی مسکو آغاز شده بود، حوالی ۷ بجهٔ شام با صرف غذای شب در مقر سفارت افغانستان پایان یافت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала