رعایت آتش بس/ بیانیه پایانی شرکت کنندگان نشست چهار جانبه مسکو در مورد افغانستان

© Fotolia / yulenochekkرعایت آتش بس/ بیانیه پایانی شرکت کنندگان نشست چهار جانبه مسکو در مورد افغانستان
رعایت آتش بس/ بیانیه پایانی شرکت کنندگان نشست چهار جانبه مسکو در مورد افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شرکت کنندگان نشست مسکو در مورد افغانستان از طرفین درگیر خواسته اند تا در جریان برگزاری نشست بین الافغانی چین آتش بس را رعایت کنند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از برگزاری رایزنی های روز جمعه گذشته در مورد افغانستان در مسکو، روسیه، چین، ایالات متحده امریکا و پاکستان از طرفین درگیر خواستند که آتش بس را رعایت نموده و تعداد قابل توجهی از زندانیان هردو طرف را قبل از آغاز مذاکرات بین الافغانی از قید رها کنند.

این در حالی است که نشست چهار جانبه روسیه، امریکا، چین و پاکستان روز جمعه در مسکو برگزار شد.

اشتراک کنندگان این نشست روی ادامۀ گفت‌وگوها و حمایت کشورهای منطقه و جهان از روند صلح افغانستان تأکید کردند.

چین دیالوگ بین الافغانی را بعد از شکست مذاکرات امریکا با طالبان فعال می سازد - اسپوتنیک افغانستان
چین دیالوگ بین الافغانی را بعد از شکست مذاکرات امریکا با طالبان فعال می سازد

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده: “طرف روسیه بر ضرورت از سرگیری فوری مذاکرات میان ایالات متحده و گروه طالبان تاکید می‌کند. همچنین تلاش‌های مشترک کشورها برای برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی باید ادامه یابد.”

مسکو میزبان دومین نشست چهارجانبه در مورد صلح افغانستان بود که در آن زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، دنگ ژیان، نماینده چین، ضمیر کابلوف و نماینده روسیه برای افغانستان و محمد اعجاز، معاون وزارت خارجه پاکستان شرکت داشتند.

در بیانیه مشترکی که در پایان این نشست منتشر شد، شرکت‌کنندگان از تمامی اطراف جنگ در افغانستان خواستند تا فورا سطح خشونت‌ها را کاهش دهند و اجازه دهند زمینه مذاکرات جدی صلح فراهم شود.

نمایندگان این کشورها گفته‌اند که انتظار دارند تا در جریان مذاکرات بین‌الافغانی آتش‌بس برقرار شود.

بیانیه همچنین از طالبان و دولت افغانستان می‌خواهد تا “شمار قابل توجه” زندانیان یکدیگر را در آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آزاد کنند.

در این بیانیه همچنین از دولت افغانستان و گروه طالبان خواسته شده تا به گروه‌های چون القاعده، گروه تروریستی داعش و جنبش اسلامی ترکستان شرقی اجازه ندهند با استفاده از خاک افغانستان امنیت دیگر کشورها را تهدید کنند.

 

شرکت‌کنندگان این نشست از پیشنهاد چین برای میزبانی گفتگوهای بعدی بین‌الافغانی استقبال کردند. قرار است در این نشست نمایندگان دولت افغانستان، گروه طالبان و گروه‌های سیاسی افغانستان شرکت کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала