نبیل: دسته های که بیشتر از ده درصد تقلب انجام داده اند باید به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شوند

© Photo / Rahmatullah Nabil FBنبیل: دسته های که بیشتر از ده درصد تقلب انجام داده اند باید به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شوند
نبیل: دسته های که بیشتر از ده درصد تقلب انجام داده اند باید به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس پیشین امنیت ملی  و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می گوید، که سازمان دهند‌گان ده درصد تقلب در انتخابات باید محاکمه شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، رحمت الله نبیل، از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید: آن دسته‌های انتخاباتی که در انتخابات بیشتر از ده درصد تقلب انجام داده باشد، باید به نهادهای عدلی و‌قضایی معرفی شوند و به جرم خیانت ملی محاکمه شوند.

نبیل: شماری از والیان ولایت ها به نفع «غنی» تقلب کرده اند - اسپوتنیک افغانستان
نبیل: شماری از والیان ولایت ها به نفع «غنی» تقلب کرده اند

نبیل در تویترش نوشته است:- " ستاد انتخاباتى هر تيمى‌كه بيشتر از ١٠٪ تقلب به‌نفع تيم‌شان صورت گرفته باشد، باید اين نوع تقلب را ‫تقلب‌سازمان يافته شمرد و همه شانرا بايد به جرم خيانت‌ملى،نقض قانون‌اساسى و ارزش‌هاى‌ملى محاكمه کرد".

نبیل با آن که از هیچ دسته ی انتخاباتی نامی نبرده است اما نوشته است که عاملان این تقلب های سازمان یافته از همه ای امکانات دولتی به سود خود استفاده کرده اند.

احمد زبیر حبیب زاده، سخنگوی بنیاد انتخابات شفاف گفت:- "هر نوع بی توجهی نسبت به آرای مردم و نسبت به این که توجه نشود به آرای تقلبی و کسانی که تقلب کرده اند می تواند پروسه را خدشه دار بسازد و یک نوع انحراف را در پذیرش نتیجه انتخابات به بار بیارود".

با این حال دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله می‌گوید، که کمیسیون مستقل انتخابات باید در باره سرنوشت آرای تقلبی و کسانی که در تقلب‌های گسترده انتخاباتی دست داشته اند تصمیم بگیرد.

نورالرحمان اخلاقی، عضو دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله گفت:- "هشت صد هزار رای تقلبی چیزی در حدود ۴۲ درصد مجموع آرای موجود است قطعن روشن است که پشت سر این یک سازماند دهی وجود دارد و باید سازمان دهندگان این تقلب به دادگاه معرفی شوند".

محمد عمر داوودزی رییس دسته انتخاباتی اشرف غنی گفته است:- "اگر کسی احیانا به نفع تیم دولت ساز تقلب کرده باشد او حامی تیم دولت ساز نیست دشمن تیم دولت ساز است".

اما کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی می‌گوید، که در پایان بررسی شکایت‌ها کسانی که دست به تقلب های انتخاباتی زده اند به کیفر خواهند رسید.

محمد قاسم الیاسی دبیر و سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی گفته است:- "افرادی هم هستند که ممکن است به نهادهای عدلی وقضایی معرفی شوند چنان چه از مجموع ۱۸۹ شکایت هم که در بحث استیناف خواهی داریم حدود ۹۰ تا بیشتر از آن وصف جرمی دارند".

یادآوری می کنیم، که کمیسیون مستقل انتخابات نیز پیش از این گفته است، که با اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری و مشخص شدن سقف آرای رای دهندگان عاملان تقلب در روز انتخابات به نهادهای عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала