حمدالله محب: طالبان باید آتش بس یک ماهه اعلام کند

CC BY-SA 4.0 / Isaroumila / Ambassador Hamdullah Mohib حمدالله محب: طالبان باید آتش بس یک ماهه اعلام کند
 حمدالله محب: طالبان باید آتش بس یک ماهه اعلام کند  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مشاور امنیت ملی رییس جمهور می گوید، حکومت مسوولیت ثبات افغانستان را دارد و عملیات ها دوام پیدا می کند تا زمانی که به یک ثبات کامل برسد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، حمدالله محب، امروز سه‌ شنبه (۷عقرب) در یک نشست خبری در کابل برای توضیح برنامه هفت ماده ای صلح افغانستان، گفت، این برنامه چکیده ای از روند صلح ماه های گذشته است و حکومت برای ایجاد اجماع داخلی، یک "جرگه کوچک" را برگزار می کند تا طرح صلح حکومت را تصویب کند. همچنین برای ایجاد اجماع بین المللی نیز یک نشست خواهد داشت.

او افزود: "گروه طالبان باید رابطه‌ خود را با پاکستان تعریف کند و از کشتن افغان‌ها دست بکشد و نیز پیش از آغاز مذاکرات صلح، باید آتش‌بس یک ماهه را اعلام کند".

مشاور امنیت ملی رییس جمهور تاکید کرد که تاکنون در مورد تبادله انس حقانی با دو استاد ربوده شده دانشگاه امریکایی گفت‌ وگویی نشده‌ است.

به گفته محب، هر روند صلح که در افغانستان به امضا می رسد، همسایه ها و منطقه باید موافق آن باشند؛ اگر منطقه موافقت نداشته باشد، جنگ ادامه می یابد.

محب: طالبان و القاعده هنوز هم رابطه دارند - اسپوتنیک افغانستان
محب: طالبان و القاعده هنوز هم رابطه دارند

وی خاطرنشان ساخت که اکثر جنگ ها در ولسوالی های افغانستان عقیدتی نیست و این جنگ، جنگ اقتصاد، قدرت و زورگویی ملیشه ها است.

مشاور امنیت ملی رییس جمهور اضافه کرد که برنامه هفت ماده ای صلح با اروپا و امریکا شریک ساخته شده و نظریات اولیه امریکا و اروپا منفی نبوده است.

او ادامه داد، افغانستان امروز در وضعیت بهتر امنیتی قرار دارد و عملیات الفتح گروه طالبان که برنامه محاصره کابل و کسب اراضی بیشتر را داشت، ناکام ماند. طالبان در وضعیت خوب قرار ندارند؛ نه از لحاظ امنیتی و نه از لحاظ روایتی. این گروه نخواست معامله خود با امریکا را با مردم شریک سازد.

به گفته محب، طالبان با رد مذاکره، می خواهند افغان کشی را ادامه دهند.

حمدالله محب، پیش از این گفته بود که شمار تروریست‌های داعشی مستقر در افغانستان بین 700 تا 1200 نفر می باشد و تصریح کرده بود که این گروه تروریستی در افغانستان پایگاه مردمی ندارد و حملات انتحاری داعش نیز تنها تهدیدی تاکتیکی است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала