افغانستان میلیاردها دالر از نهادهای جهانی قرض می‌گیرد

© Photo / Facebook/MoFافغانستان میلیاردها دالر از نهادهای جهانی قرض می‌گیرد
افغانستان میلیاردها دالر از نهادهای جهانی قرض می‌گیرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حکومت افغانستان، با یک طرح جدید زیرنام «بستۀ تسریع خودبسنده‌گی» می‌کوشد تا در سال‌های آینده، میلیاردها دالر از نهادهای جهانی قرضه بگیرد.

به گزارش اسپوتنیک، طرح این بسته که در اختیار طلوع‌نیوز قرار گرفته ‌است، نشان می‌دهد که پس از سال 2024 و همزمان با کاهش کمک‌های جهانی، افغانستان می‌تواند با گرفتن میلیاردها دالر قرضه در شماری ازپروژه‌هایش سرمایه‌گذاری کند.

در بستۀ تسریع خودبسنده‌گی افغانستان، دورنمای اقتصادی و مالی افغانستان توأم با اطلاعات اندک از اوضاع واقعی پس از سال 2024 میلادی ترسیم شده‌است.

اشتراک هیئت افغانستان در ۲۳ مجمع عمومی سازمان جهانی سیاحت ملل متحد - اسپوتنیک افغانستان
قرض ۷۰۰ هزار یورویی افغانستان در سازمان جهانی سیاحت، عفو شد

خانه سازی، کشاورزی و تأمین برق سه بخش اساسی این بسته هستند که نیاز بیش از هشت میلیارد دالر سرمایه گذاری برای این بخش‎‌ها مشخص شده‌اند.

وزارت مالیه، برای حمایت از این بسته و زمینه‌های قرضه‌گیری میلیاردها دالر برای افغانستان لابی‌‎گیری می‌کند.

فیروزخان مسجدی، سخن‌گوی وزارت مالیه گفت: «مجموع این بسته، هشت میلیارد و هفتصد میلیون دالر بوده‌است که حکومت افغانستان در همکاری با بخش خصوصی و کمک‌های بین‌المللی و در صورت نیاز از قرضه‌های سهل استفاده خواهند شد؛ اما تاکنون با هیچ ارگانی دربارۀ قرضه صحبت نشده‌است».

اما، شماری از نماینده‌گان مردم، از بستۀ تسریع خودبسنده‌گی حکومت ابراز بی‌خبری می‌کنند.

رمضان بشردوست، عضو مجلس نماینده‌گان گفت: «به این معنی است که ما با این کار زنجیرغلامی مالی را به گردن نسل‌های بعد از خود می‌اندازیم».

در همین حال، شماری از آگاهان اقتصادی، برای گرفتن قرضه از جهان شرایط کنونی را مناسب حال کشور نمی‌دانند.

در بستۀ تسریع خود بسنده‌گی حکومت، آمده‌است که در کنار قرضه‌گیری بخشی زیادی از هزینه‌های این بسته از سوی حکومت، بخش خصوصی نیز بربنیاد برنامۀ مشارکت عامه و خصوصی، باید در پروژه‌های این بسته سرمایه گذاری کند. و در این بخش برای تشویق سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی نیاز است که اعتماد بخش خصوصی بوجود آید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала