طالبان خواستار رهایی 80 زندانی این گروه در بدل دو استاد امریکایی

© Sputnik / PMمولوی حنفی، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر در دومین نشست بینالافغانی در مسکو
مولوی حنفی، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر در دومین نشست بینالافغانی در مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طالبان در برابر رهایی دو استاد دانشگاۀ «امریکایی – افغانستان»، خواهان رهایی 80 زندانی این گروۀ به‌شمول انس حقانی و حافظ رشید، از اعضای برجستۀ گروۀ حقانی، شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "طلوع نیوز" منابع نزدیک به طالبان، به این شبکه تلویزیونی افغانستان  گفته اند  که طالبان در برابر رهایی دو استاد دانشگاۀ «امریکایی – افغانستان»، خواهان رهایی 80 زندانی این گروۀ به‌شمول انس حقانی و حافظ رشید، از اعضای برجستۀ گروۀ حقانی، شده‌اند.

این منابع، تأکید می‌ورزند که مبادلۀ این زندانیان آغازی برای از سرگیری گفت‌وهای طالبان با امریکا و نیز آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان خواهد شد.

فیض محمد زلاند، استاد دانشگاه در این باره اظهار داشت: «طالبان در برابر دو استاد امریکایی، انس حقانی و یا کدام فرد مهم دیگر طالبان را نمی‌خواهند، بل به ده‌ها طالبان را می‌خواهند.»

کوین کینگ، شهروند استرالیا و تیموتی ویکس، شهروند امریکا، دو تن از استادان دانشگاۀ امریکایی افغانستان بودند که در سال 2016 از سوی تفنگ‌داران در کابل ربوده شدند.

گفته می‌شود که این استادان در نزد گروۀ طالبان نگهداری می‌شوند.

مسئول شبکه حقانی در کابل گرفتار شد - اسپوتنیک افغانستان
مسئول شبکه حقانی در کابل گرفتار شد

روز گذشته، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور غنی گفت که زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان سفر اخیرش به کابل را بخاطر رهایی این استادان انجام داد.

انس حقانی که طالبان خواستار رهایی او شده‌اند، فرزند جلال‌الدین حقانی، بنیان‌گذار شبکۀ حقانی است. سراج‌الدین حقانی، برادر انس حقانی، اکنون رهبر شبکۀ حقانی است – شبکه‌یی که مسؤولیت بسیاری از حمله‌های مرگ‌بار را در کابل و ولایت‌های دیگر افغانستان پذیرفته‌است.

انس حقانی، در ماه میزان سال 1393 از سوی ریاست امنیت ملی بازداشت شد و تاکنون در زندان حکومت افغانستان به‌سر می‌برد.

این همه در حالی است که تلاش‌ها برای ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح با طالبان شدت گرفته‌اند، اما حکومت افغانستان گفته‌است که پیش شرط آغاز این گفت‌وگوها، برقراری آتش‌بس یک ماهه است.

عبدالله عبدالله، رییس‌اجراییه حکومت وحدت ملی، رسیدن به صلح را از اولویت‌های شهروندان افغانستان می‌داند: «در حالی که در شب و روز انتخابات، تمام فکر آدم طرف رأی‌های داده شده و داده نشده می‌باشد، اما باز هم اولویت اصلی مردم افغانستان صلح است و در هیچ لحظه نباید فراموش کنیم.»

مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور غنی، گفته‌است که امریکا از حکومت افغانستان خواسته است تا در رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی که در بند طالبان استند، همکاری کند و حکومت افغانستان به این همکاری آماده‌گی نشان داده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала