ایجاد شرایط آرام برای کُردهای سوریه

© AFP 2023 / Safin Hamedدختران مبارز کرُد
دختران مبارز کرُد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه و ترکیه شرایط را برای بررسی آرام سرنوشت کُردهای سوریه فراهم نموده است.

به گزارش اسپوتنیک. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز جمعه اظهار داشت، که اقدامات روسیه و ترکیه شرایط را برای صحبت در مورد سرنوشت کُردهای سوریه در فضایی بدون تنش و آرام مهیا کرد.

آغاز عقب نشینی کردها از مرز سوریه – ترکیه   - اسپوتنیک افغانستان
آغاز عقب نشینی کردها از مرز سوریه – ترکیه

لاوروف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "راسیا-24" در خصوص وضعیت شمال شرق سوریه بعد از عملیات ترکیه علیه تشکیلات کُرد، گفت:"ما شرایطی مهیا کردیم که اجازه صحبت و توافق در مورد سرنوشت کُردها را در فضایی آرام و به دور از اقدامات جنگی می دهد.  "

وی افزود:"مسئله (کُردها) موضوعی اجتناب ناپذیر است که نمی توان چشم ها را بر روی آن بست. من که می گویم، این موضع گسترده تر از آن است که فقط مرتبط با بحران سوریه باشد. کُردها در عراق و ایران و البته تعداد کثیری از آنها در خود ترکیه نیز زندگی می کنند. و هیچ کس نمی خواهد که این کشورها و منطقه به دلیل مشکلات پیرامون کُردها "منفجر شود." هیچ کس نمی خواهد کُردها، احساس کنند که (در کشور) رده دومی و فرعی هستند."

کردها مرز سوریه و ترکیه را ترک کردند - اسپوتنیک افغانستان
کردها مرز سوریه و ترکیه را ترک کردند

ارتش ترکیه 9 اکتوبر عملیات نظامی خود، موسوم به "چشمه صلح" را در شمال سوریه و با هدف تسلط بر مناطق تحت نفوذ شبه ‌نظامیان کرد سوریه آغاز کرد. این عملیات پس از آن شروع شد که آمریکا نظامیان خود را از این منطقه خارج کرد. هفته بعد در روز 17 اکتوبر انقره و واشنگتن توافق کردند که ترکیه به مدت 120 ساعت عملیات خود را متوقف کند تا شبه‌ نظامیان "ی پ گ" از منطقه امن خارج شوند.

پس از آن در روز 22 اکتوبر، روسای جمهوری ترکیه و روسیه در جریان مذاکرات انجام شده در سوچی به توافقاتی دست یافته و تفاهم نامه ای را به امضا رساندند. براساس این تفاهم نامه پولیس نظامی روسیه و نیروهای حفاظت سرحدی سوریه وارد سمت سوری سرحدات ترکیه-سوریه در خارج از منطقه عملیات چشمه صلح می شوند تا خروج قطعات جنگی مدافع خلق و تسلیحات آن ها تا عمق 30 کیلومتری از سرحد ترکیه-سوریه را تسهیل کنند، که این مسئله باید در طی 150 ساعت نهایی شود. در آن زمان، گزمه مشترک روسیه و ترکیه در غرب و شرق منطقه عملیات چشمه صلح تا عمق 10 کیلومتری، به استثنای شهر قامشلی آغاز خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала