نبیل: مبادله زندانیان اگر سبب آغاز گفت و گوی صلح شود، توجیه پذیر است

© Photo / Facebook/RNنبیل: مبادله زندانیان اگر سبب آغاز گفت و گوی صلح شود، توجیه پذیر است
نبیل: مبادله زندانیان اگر سبب آغاز گفت و گوی صلح شود، توجیه پذیر است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس امنیت پیشین ملی افغانستان گفت، که من در اصل، مخالف این تبادله هستم؛ چون این باعث تشویق گروگان گیری‌ها می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز،رحمت‌الله نبیل رییس پیشین ریاست عمومی امنیت ملی می‌گوید، که در اصول مخالف مبادلۀ زندانیان به ویژه انس حقانی با دو استاد دانشگاه «امریکایی – افغانستان» است.

آزادی 5 هزار زندانی طالبان همراه به انس حقانی - اسپوتنیک افغانستان
آزادی 5 هزار زندانی طالبان همراه به انس حقانی

آقای نبیل، رهایی این افراد را به امنیت کشور خطرناک می‌داند، اما به این باور است که اگر این کار سبب آغاز گفت‌وگوهای صلح شود، می‌شود که چنین قربانی یی را پذیرفت.

او در این باره گفت: «من در اصل، مخالف این تبادله هستم؛ چون این باعث تشویق گروگان گیری‌ها می‌شود، اما اگر این تبادله یک قدمی باشد برای صلح - اگرچه که در اصل مخالف این کار هستم - اما بخاطر صلح می‌شود که صورت بگیرد».

آقای نبیل، می‌گوید که در میان هشتاد تنی که طالبان خواستار رهایی آنان شده‌اند، سه تن آنان از افراد بسیار مهم و کلیدی گروه طالبان استند: «من که شنیدیم افراد مهم در این لیست، انس حقانی است، برادر ملا عمری، حافظ رشید است و مالی خان، یکی از افراد بسیار مهم سراج الدین حقانی است».

با این همه، منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که تا اکنون امریکا و طالبان دربارۀ آن اعضای گروۀ طالبان که قرار است با دو استاد دانشگاۀ امریکایی مبادله شوند به یک توافق نهایی نرسیده‌اند.

سید اکبر آغا، فرمانده پیشن طالبان بیان داشت: «دربارۀ این تبادله توافق شده‌است میان امریکا و طالبان، اما دربارۀ شمار دقیق این افراد تا هنوز توافق نهایی نشده‌است».

همزمان با این، صدیق صدیقی، سخن‌گوی رییس‌جمهورغنی نیز می‌گوید، که حکومت افغانستان دربارۀ مبادله این زندانیان بربنیاد منافع ملی کشور اقدام خواهد کرد: «حکومت در قسمت رهایی زندانیان سیاست خود را دارد و قتی که ضرورت باشد براساس حفظ منافع کشور، آن اقدامات بعدی است که حکومت چه نوع برخورد می‌کند».

پیش از این، منابع نزدیک به طالبان گفته‌اند که مبادلۀ زندانیان طالبان با دو استاد دانشگاۀ امریکایی - افغانستان، در واقع آغازی برای از سرگیری گفت‌وگوهای این گروه با امریکا و نیز آغازی برای گفت‌وگوهای میان شهروندان افغانستان خواهد بود.

 

یادآوری می کنیم، انس حقانی و سه فرماندۀ مهم دیگر طالبان در میان هشتاد عضو این گروه استند که خواسته شده‌است در برابر رهایی دو استاد دانشگاۀ امریکایی – افغانستان، مبادله شوند. انس حقانی و این سه فرماندۀ مهم طالبان، در زمان ریاست آقای نبیل در ریاست عمومی امنیت ملی، بازداشت شده بودند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала