امریکا را معاملات فروش S-400 روسیه عصبانی می سازد

© Sputnik / Sergey Malgavko /  مراجعه به بانک تصاویر امریکا را معاملات فروش S-400 روسیه عصبانی می سازد
امریکا را معاملات فروش S-400 روسیه عصبانی می سازد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایالات متحده نمی تواند با خواست یک عده متحدین خود در باره خریداری سلاح روسی موافقه نمایند و ترساندن این کشورها را به وضع نمودن تحریمات ادامه میدهند. در عین حال در واشنگتن اعلام میدارند که گویا روسیه از تلاش دول جهت تامین امنیت شان به نفع خود استفاده میکند.

شریرام لکشمن (Sriram Lakshman) در مقاله خود در نشریه The Hindu (هند) می نویسد، یک ماه بعد از آن که وزیر خارجه (هند) سوبرامانییام جیشنکر (Subrahmanyam Jaishankar) اعلام داشت که میتواند ایالات متحده را در مورد فیصله اتخاذشده هند در مورد سیستم مدافعه هوایی S-400 روسی متقاعد سازد، کلارک کوپر (Clarke Cooper) دیپلومات عمده امریکایی در باره مسایل نظامی-سیاسی روسیه و چین را به خاطر آن مورد انتقاد قرار داد که از تلاش های کشورهای (مختلف) جهت تامین امنیت شان به نفع خود استفاده میکنند. او در عین حال ایالات متحده را به مثابه شریک برتر در عرصه دفاعی ستود.

 اظهارات وزارت امور خارجه هند درباره خرید اس -400 از روسیه   - اسپوتنیک افغانستان
اظهارات وزارت امور خارجه هند درباره خرید اس -400 از روسیه

كلارک كوپر، دستیار وزیر امور خارجه امریكا در باره مسایل نظامی-سیاسی در تاریخ 31 اکتوبر طی سخنرانی در مرکز بین المللی میریدیان در واشنگتن اعلام داشت، كشورهایی مانند روسیه و چین از فروش اسلحه و كمک های امنیتی استفاده می كنند، تا نفوذ امریکا را در صحنه جهانی تضعیف کنند و نفوذ خود را تقویت کنند .

او گفت: "روسیه، از طریق بازاریابی هدفمند سیستم هایی مانند S-400، سعی میکند از نیازهای واقعی شرکای خود در عرصه امنیتی برای اهداف خود استفاده کند، توانایی - حقوقی و تکنالوژیکی - ما را تخریب کند و آنها را با پیشرفته ترین وسایل دفاعی تامین میکند".

روسیه سامانه اس-400 را تا 18 الی 19 ماه دیگر به هند تحویل میدهد - اسپوتنیک افغانستان
روسیه سامانه اس-400 را تا 18 الی 19 ماه دیگر به هند تحویل میدهد

مولف در ادامه می نویسد، هند در سال 2018 در باره خریداری S-400 با قیمت 5.2 میلیارد دالر تصمیم گرفت که بطور بالقوه میتواند تحریمات امریکا طبق قانون «راجع به مقابله با مخالفان امریکا از طریق تحریم ها»  (CAATSA)در پی داشته باشد. اگرچه رئیس جمهور ایالات متحده حق دارد تحت شرایط مختلف از این قاعده استثنا قایل شود، اداره امریکا بارها (از جمله در ماه اکتوبر در پاسخ به اظهارات جیشنکر) به کشورها، از جمله هند هشدار داد که در صورت تحقق معامله با روسیه با تحریم ها روبرو خواهند شد.

ایالات متحده به ترکیه، متحد ناتو که S-400 را خریداری کرده، هشدار داد که طبق قانون CAATSA، مجازات هایی را اعمال می کند، اگرچه هنوز اعمال نشده اند. راستی، در جولای سال جاری، ترکیه از برنامه تولید طیارات F-35 امریکایی حذف شد.

مرحله دوم تحویل‌دهی اس-400 به ترکیه به اتمام رسید - اسپوتنیک افغانستان
مرحله دوم تحویل‌دهی اس-400 به ترکیه به اتمام رسید

برخی در حکومت امریکا و همچنین کانگرس از تضعیف نفوذ امریکا در جهان نگران هستند - و این موضعگیری بعضاً با استراتژی های انزواطلبانه رئیس جمهور دونالد ترامپ ضدیت دارد.

دفتر مسایل سیاسی- نظامی که کوپر به مثابه دستیار وزیر امور خارجه رهبری میکند، حلقه رابط میان وزارت امور خارجه و وزارت دفاع است و کمک ها در عرصه امنیتی و فروش اسلحه و تجهیزات نظامی را به دول خارجی رهبری میکند.

وی همچنین دلایل را به نفع امریکا به مثابه صادرکننده ذکر کرد و راجع به شفافیت و برخورد مسوولانه نسبت به سیاست و موثریت در این روند اعلام داشت. کوپر گفت: "مشارکت با امریكا به معنای دوستی است كه هرگز با خریداری ها از روسیه یا چین وجود نخواهد داشت."

ولی در نتیجه آن که ایالات متحده طی یک سال گذشته با پافشاری از کشورهای دیگر قطع نمودن خرید نفت ایران و (در مدت طولانی) تسلیحات روسی مطالبه میکند که باعث بروز مشکلات در روابط آنها با برخی متحدان و شرکای شان گردیده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала