متهم شدن حکومت افغانستان به فروش زمین‌های دولتی

© K. Bezhanمتهم شدن حکومت افغانستان به فروش زمین‌های دولتی
متهم شدن حکومت افغانستان به فروش زمین‌های دولتی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون رسیدگی به شکایت های مجلس سنان حکومت را متهم به فروش زمین های دولتی کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، کمیسیون رسید‌گی به شکایت‌های مجلس سنا روز سه شنبه (۱۴ عقرب) حکومت را به فروش زمین‌های دولتی به سفارت خانه‌ها و شرکت‌های خصوصی متهم می‌سازد.

اعضای مجلس سنای افغانستان می‌گویند، که حکومت بخشی از زمین‌های تصدی سیلو، افغان فلم و تلویزیون ملی را بی مشوره با شورای ملی به شرکت‌های خصوصی و برخی از نمایندگی‌های کشورهای خارجی داده است.

پارلمان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
غضب زمین های دولتی توسط شرکت الکوزی

اما وزارت شهرسازی و اراضی می‌گوید، که این زمین‌های دولتی به فرمان رییس جمهور به گونۀ اجاره درازمدت به سرمایه گذاران خصوصی و نمایند‌گی‌های شماری از کشورها داده است.

از سپردن درحدود شصت جریب زمین‌های تصدی سیلو در حوزه پنجم امنیتی شهر کابل به دانشگاه خصوصی کاردان و سپردن جایدادهای تلویزیون ملی افغانستان و افغان فلم به سفارت انگلستان و اتحادیه اروپا و بانک انکشاف آسیایی شکایت‌ها و سندهایی به کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های مجلس سنا رسیده اند.

اعضای این کمیسیون می‌گویند، که این جایدادهای دولتی به گونۀ خود سر و بدون مشوره با اعضای شورای ملی از سوی حکومت  به سرمایه‌گذاران و نهادهای خارجی داده شده اند.

گل احمد اعظمی، معاون کمیسیون سمع شکایت‌های مجلس سنا می‌گوید:- "شصت و شش جریب زمین از آن را بدون موافقه خود اداره سیلو دادن به دانشگاه خصوصی کاردان، دانشگاه شخصی کاردان ما نمی‌گویم که رشد نکند تحصیلات عالی، اما در افغانستان ده‌ها دانشگاه خصوصی دیگر وجود دارد یک محل مشخص را برش تثبیت کنند و در اونجا جا به جای بسازند".

این قانون گذاران می‌گویند، که حکومت نمی‌تواند بدون تفاهم با شورای ملی جایداد‌های دولتی را به نهادهای خارجی و سرمایه‌گذاران اجاره دهد.
ابدال‌الله محمدی نماینده مجلس نمایندگان می‌گوید:- "بدون این که نظر شورای ملی را بگیرند این کار خلاف قانون است و این کار را ما تقبیح می‌کنیم حکومت باید مطابق و مطابق صلاحیت‌های خود کار بکند".

پیش از این سرپرست وزارت مالیه گفته بود، که این زمین‌های دولتی از سوی وزارت شهر سازی و اراضی به اجاره داده شده اند.

اما مسئولان در این وزارت می‌گویند، که جایدادهای افغان فلم، تلویزیون ملی افغانستان و زمین‌های تصدی سیلو در کابل به فرمان رییس جمهور برای زمان درازی به گونه اجاره داده شده اند.

وحید الرحمان رحمانی، رییس عمومی خصوصی سازی ملکیت‌های دولتی می‌گوید:- "حکومت مصمم است به خصوص وزارت شهرسازی و اراضی بر ادارات که از این ناحیه دفاترشان متضرر می‌شوند به منطقه دیگر نقل مکان کنند".

به گفته رییس عمومی خصوصی سازی ملکیت‌های دولتی، درزمین‌های تصدی سیلو که به دانشگاه خصوصی کاردان اجاره داده می‌شود کمپلکس تحصیلی این دانشگاه ساخته خواهد شد و بانک توسعه  آسیایی، اتحادیه اروپا، سفارت انگلستان در طول عمر پیمان اجاره ملکیت افغان فلم و تلویزیون ملی افغانستان  سه اعشاریه ۴۵ میلیارد افغانی به در آمدهای حکومت واریز خواهند کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала