کارنامه احمد شاه ابدالی «فیلم پانی‌پت» به بازار نیامده، غوغا برپا کرد

© Huff postسنجی دت
سنجی دت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فیلم‌ بالیوودی هندی زیر نام‌ پانی پت به کارگردانی آشوتوش گوایریکر و با بازی سانجی دات در نقش احمدشاه درانی بنیانگذار سلسله درانی های افغانستان در قرن هجدهم میلادی، قرار است به تاریخ 6 دسامبر 2019 به نمایش برود.

به گزارش اسپوتنیک، جنگ سوم پانی‌پت، 258 سال پیش در سال 1761 اتفاق افتاد. پیروزی این جنگ به نام احمدشاه ابدالی؛ بنیانگذار دولت معاصر افغانستان ثبت شده‌است.

اکنون سینمای هند در مورد این جنگ فیلمی را ساخته است که نقش احمد شاه ابدالی را در آن هنرپیشه معروف این کشور، سانجی دات بازی می‌کند. فیلم "پانی‌پت" که یک رویداد تاریخی مهم و مشترک هند و افغانستان را به تصویر خواهد کشید.

سانجی دات، هنرپیشه مطرح سینمای هند در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت که در روز پنجم نوامبر ویدیوی کوتاهی از معرفی این فیلم نشر خواهد شد. وی همچنین نوشت: احمد شاه ابدالی هرجایی که سایه می افگند، در آنجا مرگ نازل می‌شد.

فیلم پانی پت که به تاریخ ششم ماه دسمبر امسال به نمایش گذاشته خواهد شد، اما داستان آن هم‌اکنون سر و صدا و بحث های زیادی را در شبکه های اجتماعی در میان افغان ها دامن زده است که، سانجی دات نقش احمد شاه ابدالی را چگونه بازی کرده خواهد بود وفیلم ساز اشیتوش گواریکر، تاریخ این جنگ را چگونه به تصویر کشیده است.

عماد الدین عماد یک تن از کاربران فیسبوک نوشته: در شبکه های اجتماعی نشان داده می شود که حکومت هند تصمیم دارد تا فلم لشکر کشی احمد شاه ابدالی به هندوستان را به نمایش بگذارد.

وی در ادامه می گوید: از یک جهت هر کشوری حق دارد واقعیت های تاریخ گذشته خود را مطالعه نماید، از جانب دیگر هر عصر و زمان نیاز ها و شرایط به خصوص خود را دارد، در روز گاری که امپرتوری ها حکمروایی می کردند، اصل بر کشور گشایی و اشغال گری ها بوده است، اگر شما پیش دستی نمی کردید، دیگران شما را اشغال می کردند، در گذشته دیده می شود که مسلمانان به منظور توسعه سیطره خود جنگ های خونین و طولانی به راه انداخته اند.

طارق عظیم با نشر یک متن کوتاه "طنزگونه"در خصوص این فیلم توجه بسیاری کاربران را به این فیلم جلب نموده و این متن تبصره های های گوناگونی را در قبال داشته است.

نوع بازگویی روایت تاریخی در سینما بستگی به صاحب اثر و نگاهش به یک رویداد دارد. یک فیلمساز نگاه خطی و روایت مکتوب‌شده و مرسوم از تاریخ دارد و دیگری نگاه سنت شکن و منتقدانه.

همایون سلیمی می نویسد: تریلر پانی‌پت منتشر شد. دراین فلم از احمدشاه ابدالی به عنوان "تجاوزگر" یاد شده است.

کاربری با نام احسان پاک طینت گفته است: امیدوارم هستم که هندی ها این فیلم را بر مبنای واقعیت های تاریخی ساخته باشند و در ساخت این فیلم تاریخ به نفع یکطرف تحریف نشده باشد.

نظر به متون تاریخی در این جنگ ده‌ها هزار نفر کشته شدند و یکی از بزرگ‌ترین و پرماجراترین جنگ‌های قرن هجدهم در تاریخ هند و افغانستان به شمار می‌رود.

عمر راوی نوشته است: دیدم یکی از تاجیک های ما در کابل اعلامیه داده است و از سینماگران افغانستان خواسته است که ضد فلم «پانی پت»‌ یک فلم بسازند و جواب فلم را با فلم بدهند! 

احمد شاه ابدالی، به حدی جنایت و چپاول و غارتگری و آدمکشی و خون آشامی کرده بود که من اطمینان دارم صد فیلم و هزار کتاب هم قادر به تصویر کردن و نشان دادن و حکایت کردن آن نخواهد شد. یکی از عوامل ضعیف ساختن هندوستان و شکست آن در مقابل تجاوزگری های انگلیس، همان حمله ها و کشتارها و درهم شکنی های احمد خان ابدالی بود. حتی میتوان گفت که احمد خان ابدالی زمینه را برای شکست هند در برابر انگلیس مساعد ساخت و همان غلبه انگلیس بر هند سرانجام پای انگلیس را به خاک ما نیز کشاند.

در همین حال امر الله صالح, معاون نخست تیم دولت ساز در صفحه فیسبوک خود نوشته: احمدشاه بابا تهداب گذار امپراطوری درانی و ایجاد گر مرز های افغانستان معاصراست که اکنون قسمت های زیادی از آن در اختیار ما نیست. روایت ما از تاریخ و شخصیت های تاریخی افغانستان برای تحکیم دولت - ملت مهم است. او یکی از نوابغ نظامی و مدیریت در تاریخ است که توانست قبایل پارچه پارچه افغانستان را متحد و دور یک رسالت بزرگ یعنی دولت سازی و جهان گشایی متحد سازد. او میراث بزرگ از خود بجا گذاشت که متاسفانه نسل های بعد بنابر پوسیده گی های درونی از آن پاسداری کرده نتوانستند. او بردهلی تسلط داشت و ما در ولسوالی گوشته ننگرهار درگیریم. ببین تفاوت ره ازکجاست تا به کجا. روحش شاد و یادش برای همیشه گرامی و افتخار آفرین باد.

 این اظهارات آقای صالح خشم شماری از کاربران را دامن زده است تا جایی که کاربری با نام نجیب سلام در پاسخ به این گفته ها می نویسد:

خطاب به آقای صالح ؛

جای تاسف و اوج بدبختی است که انسان مدرن امروزی به جنایات قرون اوسطایی فخر کند ، دزدی ، غارتگری ، قتل و‌کشتار ، پخش رعب و ترس و تخریب و اشغال سر زمین های دیگران مگر کدام افتخار است ! احمد ملتانی مگر غیر از این غارتگری ها کدام دستاورد دیکر حتا در قندهار دارد ، یک تعمیر و بنا و یک مرکز آموزشی از او حتا در کاشانه خودش باقی نمانده است ، وقتی چنین جنایات را توجیه می کنی پس چرا هر روز علیه پاکستان چر چر می کنی و گلایه داری که پاکستان در فکر اشغال ماست.

گفتنیست، این فیلم که نام کاملش "پانی‌پت، آن خیانت بزرگ" است، بر جنگ سوم پانی‌پت که میان احمد شاه ابدالی، پادشاه وقت افغانستان و ارتش امپراتوری مارات‌های هند در شهر پانی‌پت رخ داد، تمرکز دارد در این جنگ که به پیروزی احمد شاه ابدالی انجامید، شاه افغان از سوی دو گروه هندی: روهیلا، افغان‌های منطقه دو‌آب و شجاع‌الدوله حمایت می‌شد.

اشتیتوش گواریکر، تهیه کنندۀ این فیلم گفته است که در این فیلم، تاریخ هند به نمایش گذاشته می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала