کابل «نقشه راه» ساخته است

© Photo / ارگ / ارگ کابل «نقشه راه» ساخته است
 کابل «نقشه راه» ساخته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آیا جناح های درگیر در افغانستان باهم به دور میز مذاکرات خواهند نشست؟

با نزدیک شدن زمستان سطح برخوردهای جنگی تا اندازه کاهش می یابد و مساعی جامعه بین المللی درباره برقراری صلح در این کشور آسیای مرکزی بطور محسوس افزایش می یابد. در مسکو در ماه اکتوبر مشوره های چهارجانبه با شرکت روسیه، امریکا، چین و پاکستان در باره حل بحران افغانستان برگزار شدند.

کارشناس ولادیمیر ملچانوف در مطلب تحلیلی راجع به اوضاع در افغانستان در ادامه می نویسد، در این ملاقات، طور که وزارت خارجه روسیه خبر داد، طرفین بر اهمیت دستیابی به صلح در افغانستان از راه سیاسی و دموکراتیک تأکید کردند. در وزارت امور خارجه روسیه گفتند: "طرف روسی به ضرورت آغاز مجدد مذاکرات بین ایالات متحده و طالبان و همچنین ادامه تلاش های مشترک کشورهای ذیدخل به امر مساعدت به گفتگوهای بین الافغانی اشاره نمود."

شهروندان افغانستان: جنگ و خشونت مداوم در افغانستان نمایانگر شکست امریکا است - اسپوتنیک افغانستان
شهروندان افغانستان: جنگ و خشونت مداوم در افغانستان نمایانگر شکست امریکا است

همه شرکت کنندگان مشوره ها وفاداری شان را به کار مشترک با افغانستان به هدف پایان دادن به جنگ - هم با رهبری این کشور و هم با دیگر سیاستمداران و همچنین با تحریک «طالبان» ابراز کردند. شركت كنندگان خطاب به طرفین درگیر، آنها را به کاهش سطح خشونت ها در چارچوب آماده سازی مذاكرات دعوت كردند و ابراز امیدواری نمودند كه متعاقباً در زمان گفتگوها آتش بس برقرار نمایند. به مثابه یکی از وسایل برای دستیابی به توافق بین طرفین، آزادسازی تعداد زیادی زندانیان پیشنهاد شد.

در عین حال اداره محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در تاریخ 28 اکتوبر پیش نویس نقشه راه پروسه صلح اعلام کرد که باید به پایان دادن هرچه زودتر به جنگ منجر شود.

قربانیان ملکی جنگ 18 ساله در افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
قربانیان ملکی جنگ 18 ساله در افغانستان

برنامه پیشنهادی شامل هفت نکته است که اولین مورد آن مذاکره با امریکا و ناتو در مورد خروج نیروهای نظامی است. در این سند گفتگوها بین ایالات متحده و طالبان یاداوری شده و گفته شده که توافق حکومت افغانستان با جانب امریکایی می تواند به روبنا برای مذاکرات با طالبان مبدل گردد.

در پیش نویس نقشه راه همچنین به ضرورت تقویت نظام موجود دولتی در کشور، بهبود سیستم اداری و کار ساختارهای نظامی و تشدید مبارزه با فساد اشاره شده است.

همچنین اخیراً معلوم شده که مقامات افغانستان آماده اند، پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، ملاقات بعدی بین الافغانی در باره حل صلح آمیز در چین برگزار کنند. حمدالله محب مشاور رئیس جمهور درباره امنیت ملی گفت: "چین حکومت افغانستان را به مذاكرات بین الافغانی دعوت كرده، ما موافقت كردیم و پیشنهاد کردیم كه آنها پس از اعلام نتایج انتخابات (ریاست جمهوری – مدیریت مسوول) برگزار گردند." طوریکه انتظار میرود، نتایج اولیه رای گیری در 14 نوامبر منتشر خواهند شد. طبق پیش بینی ها، تحریک «طالبان» (سازمان ممنوع در فدراسیون روسیه) نیز دعوت نامه جهت شرکت در نشست بین الافغانی در باره مسایل اعاده ثبات در افغانستان دریافت کرده است.

نیازی به تذکر خاص در این مورد وجود ندارد که موفقیت گفتگوهای بین الافغانی حالا تا حد زیادی به دو عامل - نتائیج انتخابات ریاست جمهوری و موضعگیری طالبان - بستگی دارد.

طالبان که علی رغم همه تلاش مقامات، همچنان نیمی از قلمرو افغانستان را کنترول میکنند، بر انکشاف حوادث در کابل با دقت نظارت مینمایند. اگرچه این در درجه اول مناطق روستایی اند، طالبان یکی از بازیگران اصلی صحنه سیاسی در افغانستان هستند که بدون آنها نمی توان به صلح در کشور دست یافت.

در افغانستان دور جدید جنگ دور نیست - اسپوتنیک افغانستان
در افغانستان دور جدید جنگ دور نیست

حکومت افغانستان پلان در باره پروسه صلح متشکل از هفت نکته تهیه کرده که شامل مذاکره با ایالات متحده و متحدان ناتو، طالبان و پاکستان می باشد.

مشکل قابل ملاحظه در انکشاف اوضاع در افغانستان را نامعین بودن موضعگیری امریکا ایجاد می کند. نه مقامات کابل و نه هم «طالبان» موضعگیری کاخ سفید را کاملاً درک نمی کنند.

در نتیجه نه دور جلسات نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان در سپتمبر امسال واقعیت دستیابی بر توافق اصولی صلح با طالبان تائید شد. ولی در لحظه تعیین کننده، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده به طور ناگهانی از لغو دیدار پنهانی آماده شده خود با همتای افغان و رهبران طالبان و پایان مذاکرات با طالبان خبر داد. و همه چیز به حالت اولی بازگشت ...

در حال حاضر در افغانستان در حدود 12 هزار سرباز امریکایی قرار دارد. پنتاگون کاهش سربازان امریکایی را تا 8600 نفر پلان نموده و به گفته وزیر دفاع امریکا، این کار در چوکات توافق با طالبان صورت خواهد گرفت.

برای ادارات اطلاعاتی امریکا، افغانستان به مثابه میدان مقابله با طرفدران مفکوره های گروه تروریستی «دولت اسلامی» (سازمان ممنوع در فدراسیون روسیه) که در شرق نزدیک شکست خورده، اهمیت دارد.

پشیمانی عمران خان از هم‌پیمانی با امریکا در جنگ افغانستان   - اسپوتنیک افغانستان
پشیمانی عمران خان از هم‌پیمانی با امریکا در جنگ افغانستان

براساس معلومات نشریه امریکایی «Military Time»، در افغانستان در حال حاضر حدود 4500 نفر مسلح گروه های که از مفکوره های «دولت اسلامی» طرفداری میکنند، بر ضد حکومت می جنگند.

عقیده بر آنست که حداقل 10 درصد از آنها تجربه شرکت در جنگ در عراق و سوریه دارند. نامعین بودن موضعگیری امریکا مشکل اساسی در انکشاف اوضاع افغانستان ایجاد می کند.

حضور طولانی مدت نظامی امریکا در افغانستان همچنان به صلح در این کشور منجر نه شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала