نگرانی مسلمانان هند از ساخت معبد بر روی ویرانه های مسجد بابُری

© AFP 2023 / PUNIT PARANJPEمسلمانان
مسلمانان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جامعه اقلیت مسلمانان هند در ایالت اوتارپرادش این کشور در انتظار صدور حکمی از سوی دادگاه عالی درباره اختلاف و مناقشه بر سر یک مسجد تخریب شده به دست هندوهای افراطی در این شهر هستند. این اختلاف بر روابط مسلمانان با اکثریت هندو ها سایه افکنده و آنها را در نگرانی و اضطراب قرار داده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری رویترز، دادگاه عالی هند ماه آگست بعد از مطرح شدن چندین پرونده تصمیم گرفت هر روز به استدلال‌های مختلف در تلاش برای حل مناقشه‌ای بر سر این که چه چیزی باید به روی خرابه‌های مسجد تخریب شده بابُری، متعلق به قرن شانزدهم، ساخته شود گوش کند؛ مسجدی که در سال 1992 توسط گروهی از افراطی‌های خشونت‌طلب هندو از بین رفت.

اختلاف و درگیری طرفها بر سر این مسجد موجب راه افتادن شورش‌های مرگباری در هند شد که بر طبق برآورده‌ها حدود دو هزار کشته و اکثراً از بین مسلمانان به جا گذاشت.

این اختلاف و درگیری‌های خونین باعث مطرح شدن پرسش‌هایی در خصوص موضوع مذهب در کشور رسماً سکولار هند و جایگاه مسلمانان در آن شد.

ماه گذشته میلادی رانجان گوگوی، قاضی ارشد دادگاه عالی هند روند جلسات استماع طرف‌ها را به پایان رساند و انتظار می‌رود طی هفته‌های آینده حکم خود را اعلام کند.

این حکم به هر صورتی که باشد احتمالا تاثیری چشمگیر بر روی روابط مخدوش هندوها و مسلمانان در هند خواهد گذاشت.

جامعه اقلیت مسلمانان هند بالغ بر 14 درصد از جمعیت 1.3 میلیارد نفری این کشور را تشکیل می‌دهد.

با وجود آن که اکثر رهبران مسلمانان هند خواستار بازسازی این مسجد هستند اما هندوها می‌گویند سند و مدرک‌هایی دارند مبنی بر اینکه قبل از این که این مسجد در سال 1528 به دستور ظهیرالدین محمد بابُر، موسس امپراتوری گورکانی هند و توسط میرباقی اصفهانی، اولین حاکم منصوب او در این منطقه ساخته شود، یک معبد هندوها در آن جا قرار داشته است.

در عین حال یکی از وعده‌های حزب حاکم بهاراتیا جاناتا متعلق به نارندرا مودی نخست وزیر هند ساخت یک معبد بزرگ هندو در شهر آیودهیا بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала