کاهش بیش از ۳۰ درصدی درآمدهای گمرک هرات بدلیل فساد گسترده

© Sputnikکاهش بیش از ۳۰ درصدی درآمدهای گمرک هرات بدلیل فساد گسترده
کاهش بیش از ۳۰ درصدی درآمدهای گمرک هرات بدلیل فساد گسترده  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به‌علت «فساد گسترده و انتقال بی موقع گمرک از شهر هرات به بندر اسلام قلعه» درآمدهای گمرک هرات امسال بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته‌اند.
بازداشت ده ها تن از کارمندان شهرداری هرات به اتهام فساد - اسپوتنیک افغانستان
بازداشت ده ها تن از کارمندان شهرداری هرات به اتهام فساد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، بربنیاد آمارهایی‌که مسئولان این گمرک ارایه می‌دهند، سال پیش، گمرک هرات بیش از ۲۱میلیارد افغانی درآمد داشته‌است، اما امسال - که یک ماه به پایان سال مالی مانده‌است -  بیش از ۱۶ میلیارد افغانی درآمد گردآوری شده‌اند.

عبدالصمد استانکزی، رییس گمرک هرات گفت:- "گمرک که به اسلام قلعه انتقال شد، کسر به وجود آمد".

اما، ولید تمیم سرپرست معنیت عواید و گمرک‌‎های وزارت مالیه می‌گوید، که انتقال گمرک هرات به اسلام قلعه به‌منظور جلوگیری از فساد در این گمرک انجام شده‌است:- "انتقال بندر محصولی به بندر گمرکی باید کاهش فساد را در پی داشته باشد، که به همین دلیل، وزارت محترم مالیه بندر محصولی را به بندر گمرکی برُد".

رییس گمرک ولایت هرات، فساد گسترده در این اداره را می‌پذیرد و می‌گوید، که اکنون هم درصدی بلند از درآمدهای این اداره حیف و میل می‌شوند:- "معلومات دقیق‌تری را دارم که تغییر جنس بسیار گسترده ... صورت گرفت؛ حتا اموالی بودند که در موتر، یک جنس بار بود – که محصولیش بیش از دوصدهزار و سه‌صدهزار افغانی باید می‌بود، اما به اموال سمنت محصول شده که ۳۰هزار افغانی محصول کرده‌است".

شماری از آگاهان امور اقتصادی، وجود فساد گسترده را در گمرک هرات، به شماری از مقام‌های بلندپایۀ حکومتی پیوند می‌دهند و می‌‎گویند: تا زمانی که دست مقام‌های با صلاحیت حکومتی و زورمندان از گمرک کوتاه نشود، مبارزه با فساد اداری در این گمرک سودی نخواهند داشت.

احمد سعید عظیمیان، کارشناس امور اقتصادی بیان داشت:- "افرادی در خود وزارت مالیه، در ولایت هرات و در خود گمرک و سران و بزرگانی که در مرز هستند؛ همه به‌صورت یک حلقۀ مافیایی و خطرناک ساخته شده‌اند".

یادآوری می کنیم، که گمرک هرات، نزدیک به هشت ماه می‌شود که از شهر هرات به بندر اسلام قلعه انتقال داده شده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала