کلیه‌های جوان مهاجر از افغانستان در ایران، جان دو هموطن دیگر را نجات داد

© Sputnik / Varvara Gert'e /  مراجعه به بانک تصاویر کلیه‌های جوان مهاجر از افغانستان در ایران، جان دو هموطن دیگر را نجات داد
کلیه‌های جوان مهاجر از افغانستان در ایران، جان دو هموطن دیگر را نجات داد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک جوان مهاجر از افغانستان در ایران که پس از سانحه ترافیکی دچار مرگ مغزی شد و خانواده اش تصمیم گرفت تا اعضای بدن وی را به بیماران نیازمند اهدا کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، سید علی هاشمی، یکی از جوانان مهاجر از افغانستان ساکن ولسوالی دامغان ولایت سمنان ایران، شام روز پنج‌شنبه (۱۰ عقرب) هنگام بازگشت از محل کار به منزل، دچار سانحه ترافیکی می‌شود؛ حادثه‌ای که باعث ضربه شدید به سر و سپس مرگ مغزی او می‌گردد. خانواده این جوان مهاجر در اقدامی تحسین برانگیز تصمیم‌ می‌گیرند‌ تا اعضای بدن فرزندشان‌ را اهدا کنند. در نهایت دو کلیه مرحوم سید علی در شفاخانه سینای تهران، به دو بیمار نیازمند از افغانستان اهدا می‌شود.

دکتر ساناز دهقانی، رییس رئیس بخش فراهم آوری اعضای پیوندی شفاخانه سینا با تایید این عمل به خبرنگار آوا گفت، با توجه به رضایت خانواده بیمار مرگ‌ مغزی، کلیه های وی به دو بیمار نیازمند از افغانستان اهدا شد.

هزاران مهاجر افغانستان در انتظار بازگشت داوطلبانه از ایران به کشور - اسپوتنیک افغانستان
هزاران مهاجر افغانستان در انتظار بازگشت داوطلبانه از ایران به کشور

حدودا شام روز پنج‌شنبه (۱۰ عقرب) بود. سید علی همچون روزهای قبل با موترسایکل خود در حال برگشت از محل کار به سمت منزل است. او در مسیر اصلی در حال حرکت بود که یک باره یک موتر شخصی از فرعی خارج می‌شود و با سید علی برخورد می‌کند. این جوان مهاجر در همان لحظه تصادف دچار ضربه شدید در قسمت سر می‌شود.
دقایقی بعد و با حضور ماموران امبولانس در صحنه، مشخص می‌شود که سید علی در وضعیت بسیار وخیمی قرار دارد. او را به سرعت به شفاخانه دامغان منتقل می‌کنند. مرگ مغزی سید علی قطعی می‌شود و او سه روز بعد به شفاخانه کوثر ولایت سمنان انتقال داده می‌شود.
سید هاشم هاشمی، برادر مرحوم سید علی می‌گوید که وقتی داکتران در شفاخانه کوثر، مرگ مغزی سید علی را به صورت قطعی اعلام کردند، خبر دیگری هم دادند؛ این که دو تن از مهاجرین از افغانستان در تهران نیاز فوری به پیوند کلیه دارند.
سید هاشم، آن لحظات سخت و ناگوار را این گونه نقل کرد: "وقتی داکتران گفتند که در صورت موافقت شما با عمل اهدای عضو، به دو بیمار مهاجر در تهران حیات دوباره داده خواهد شد، با وجود آن که حال مساعدی نداشتم، اما این خبر باعث دلگرمی من گردید. با صحبت با دیگر اعضای خانواده دریافتم که آن ها نیز با این عمل خداپسندانه موافقند؛ لذا رضایت خود را اعلام کردیم."
با اعلام رضایت قطعی خانواده مرحوم سید علی جهت عمل اهدای عضو، پزشکان با مسئولان شفاخانع سینا در تهران هماهنگ می‌کنند تا دو بیمار مهاجر نیازمند به کلیه، برای عمل پیوند آماده شوند. سید علی دوشنبه ۱۳ عقرب به شفاخانه سینا منتقل می‌‌شود و بلافاصله همان شب عمل اهدای عضو با موفقیت به انجام می‌رسد.

به گفته سید هاشم، مدت زیادی از عروسی برادرش نگذشته بود و سید علی طفلی در راه دارد که تا چند ماه آینده به دنیا خواهد آمد. 
بر اساس قوانین بین المللی و همچنین جمهوری اسلامی ایران، بحث پیوند اعضا میان شهروندان افغانستانی در این کشور بلامانع است، اما این پیوند از یک شهروند غیر افغانی یا ایرانی یا بالعکس آن امکان پذیر نمی‌باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала