اظهارات حکمتیار در خصوص تقلبی بودن 44 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری

© AFP 2023 / Noorullah Shirzada اظهارات حکمتیار در خصوص تقلبی بودن 44 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری
 اظهارات حکمتیار در خصوص تقلبی بودن 44 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رهبر حزب اسلامی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که 44 درصد آرای ریخته شده در صندوق‌های انتخابات ریاست‌‎ جمهوری تقلبی می‌باشد.

 به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، گلبدین حکمتیار روز دوشنبه (20 عقرب) در یک نشست خبری در کابل گفت که با جداسازی 1.2 میلیون آراء از مجموع آرای پاک، درصدی آرای تقلبی به 44 درصد خواهد رسید.

او گفت که اکنون جنجال اصلی بر سر 300 هزار رأی است که از دیدگاۀ تمامی نامزدان به غیر از محمداشرف غنی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، غیر معتبر است، اما دستۀ انتخاباتی آقای غنی آن را "معتبر می‎خواند زیرا به سود او درصندوق‌ها به‌گونۀ غیرقانونی ریخته شده‌است."

به گفتۀ او، بیشتر این 300 هزار رای یک شب پیش از انتخابات و یا پس از پایان زمان قانونی روز رأی دهی، در صندوق‌ها ریخته شده‌اند.

حکمتیار خواهان ایجاد حکومت موقت است - اسپوتنیک افغانستان
حکمتیار خواهان ایجاد حکومت موقت است

آقای گلبدین، پیشنهاد کرد تا یک هیئت معتبر به مشورۀ نامزدان تعیین شود تا جرایم انتخاباتی، بررسی وعاملان آن به کیفر برسند زیرا به گفتۀ او دادستانی کل و دادگاه عالی نمی‌‎توانند این کار را بکنند.

گلبدین حکمتیار مخالف باز شماری 2432 محل است زیرا به گفتۀ او وسایل بایومتریکی این بخش‌ها و وسایل ضروری انتخاباتی دیگر آن، ناپدید شده‌است و باید دراین بخش‎ها، انتخابات از سربرگزار شود.

این در حالی است که کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که روند بازشماری بخشی از آراء را آغاز کرده است.

با این حال داکترعبدالله، نامزد انتخابات ریاست جمهوری و رقیب اصلی اشرف غنی نیز خواهان متوقف شدن روند باز شماری آراء شده و گفته است که در غیاب ناظرین ستاد انتخاباتی او (ثبات و همگرایی) روند باز شماری آراء مشروعیت ندارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала