بازشماری آرا در عدم حضور ناظران برخی نامزدان درکابل

© Photo / Facebook/IECکمیسیون مستقل انتخابات
کمیسیون مستقل انتخابات  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با وجود تحریم روند بازشماری آرا از سوی سه دسته انتخاباتی، و مخالفت شماری از نامزدان با شیوۀ بازشماری آرا، کمیسیون مستقل انتخابات در کابل روند بازشماری آرا ادامه داد.

به گزارش اسپوتنیک، "طلوع نیوز" خبر خبر داده است که روز گذشته (دهم نوامبر) در روند بازشماری آرا ناظران دسته‌های انتخاباتی معترض حضور نداشتند.

کمیسیون مستقل انتخابات، روند بازشماری و تفتیش آرا را پس از چاشت روز گذشته در کابل آغاز کرد. قرار است آرای 8255 محل رأی‌دهی در سراسر افغانستان بازشماری و تفتیش شوند.

کمیسیون مستقل انتخابات، می‌گوید که روند بازشماری و تفتیش آرا در ولایت‌های دیگر، از امروز (دوشنبه، 11نوامبر) آغاز خواهد شد.

دسته‌های انتخاباتی که این روند را تحریم کرده‌اند، می‌گویند که کمیسیون مستقل انتخابات آرای بیش از دوهزار محلی را که در آن‌جا از دستگاۀ شناخت بایومتریک کار گرفته نشده‌اند، نیز شامل آرایی ساخته‌است که باید بازشماری شوند – که این کار به گفتۀ این دسته‌های انتخاباتی «خلاف قانون» است.

دلیل دیگر این دسته‌های انتخاباتی معترض، این است که می‌گویند سرنوشت 300 هزار رأی دیگر در بانک اطلاعات کمیسیون انتخابات ناروشن است.

دسته‌های انتخاباتی عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار، رحمت الله نبیل و نیز شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری روند بازشماری آرا را تحریم کرده‌اند.

عبدالله عبدالله، در گردهمایی تیم ثبات و همگرایی از کمیسیون انتخابات خواست که روند بازشماری آرا را متوقف سازد:

روند بازشماری در حالی آغاز شده‌است که بربنیاد بند دوم مادۀ نزدهم قانون تعدیل شدۀ انتخابات، آمده‌است که تنها محل‌هایی‌که در آن‌ها از دستگاه‌های شناخت بایومتریک کار گرفته شده باشد، در صورت اختلاف نظرها، بازشماری می‌شوند.

فرامرز تمنا، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان داشت: «آرای بایومتریک ناشده بازشماری می‌شوند و همچنان آرایی‌که در زمان معیین روز انتخابات به صندق ریخته نشده‌است؛ این‌ها به هیچ صورت باید مورد شمارش قرار نگیرد.»

انتخابات ریاست‌جمهوری که یک و نیم ماه پیش برگزار شد، در اوضاعی با بن بست روبه‌رو شده‌است که بربنیاد جدول زمان بندی انتخابات، قرار است نتایج نُخستین انتخابات – که دوبار به تعویق افتاده‌است – تا سه روز دیگر اعلام شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала