بریتانیا آثار تاریخی سرقت شده از افغانستان را برمی گرداند

© Sputnik / Evgeny Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر بریتانیا آثار تاریخی سرقت شده از افغانستان را برمی گرداند
بریتانیا آثار تاریخی سرقت شده از افغانستان را برمی گرداند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بریتانیا مجسمه های باستانی دزدیده شده 17 سال پیش را به افغانستان بر می گرداند.

به گزارش اسپوتنیک، اسکاتلند یارد خبر داده است که بریتانیا کبیر مجسمه های باستانی دزدیده شده 17 سال پیش این کشور را به افغانستان باز می گرداند.

نمایش آثار تاریخی افغانستان قرون وسطی در بزرگ‌ترین موزیم هنری روسیه - اسپوتنیک افغانستان
نمایش آثار تاریخی افغانستان قرون وسطی در بزرگ‌ترین موزیم هنری روسیه

در سال 2002 ، گمرک میدان هوائی هیترو دو کانتینر فرستاده شده از پیشاور پاکستانی را به ظن اینکه ممکن است مواد مخدر حمل کند ، بازداشت کرد. پس از باز شدن کانتینر ها، مجسمه بودا و 9 سر بودا قرون 4-6 کشف شد که احتمالاً در افغانستان سرقت شده باشد. از آنجایی که هیچ اثری از مواد مخدر در کانتینرها یافت نشد، اما ریاست پولیس مبارزه با جرایم آثار انتیک، مجسمه ها را ضبط کرد. با توجه به درگیری مداوم در افغانستان ، مقامات بریتانیا برای مدت طولانی نتوانستند این آثار تاریخی افغانستان را پس بگیرند.

سوفی هیز، رئیس بخش تخصصی اسکاتلند یارد ، در بیانیه ای گفت: 'این یک پروسه طولانی و دشوار بود ، اما خوشحالم که بعد از 17 سال این آثار باستانی به افغانستان بر می گردند.'

قبل از تحویل این آثار به موزیم ملی افغانستان ، این مجسمه ها در موزیم بریتانیا در لندن به نمایش گذاشته می شدند.

مدیر موزیم هارتویگ فیشر قصد خود را برای بازگشت مجسمه ها در ماه جولای اعلام کرد. به گفته وی ، علاوه بر مجسمه های افغانستان ، 154 لوح خشت بین النهرین با نوشته های میخی ، که در سال 2011 به طور غیرقانونی از عراق صادر شده اند ، به وطن خود نیز بازگردانده می شوند. فیشر یادآور شد: این موزیم همچنین در جستجوی و بازگشت میراث فرهنگی مصر و سودان با نیروهای نظم عامه همکاری می کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала