معمای مرگ مشکوک عرفات با گذشت 15 سال حل شده است؟

© AFP 2023 / JAMAL ARURIمعمای مرگ مشکوک عرفات با گذشت 15 سال حل شده است؟
معمای مرگ مشکوک عرفات با گذشت 15 سال حل شده است؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با گذشت 15 سال از درگذشت یاسر عرفات، رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین، هنوز علت دقیق فوت این رهبر مبارز فلسطینی‌ها نامعلوم بوده و اسرائیل متهم به مسموم کردن اوست.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "ایسنا" یاسرعرفات که با سخنرانی‌های پرشور و ضد اسرائیلی خود شناخته می‌شد، در تاریخ یازدهم نوامبر سال 2004 پس از ابتلا به بیماری نامعلومی در مدت حصرش توسط نیروهای اشغالگر در شهر رام‌الله درگذشت .اسرائیل او را به دست داشتن در انفجار "مسجد الاقصی" در سال 2000 متهم کرده بود.

عرفات چند روز پیش از آنکه در بیمارستانی فرانسوی فوت کند، دچار رخوت و حالت خستگی شدید شد که در پی آن تیم‌های پزشکی از کشورهای مختلف عربی حضور یافتند اما با شکست روند درمان، او با هلی‌کوپتر به اردن منتقل شد.

رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین چند روز بعد در بیمارستان اردن فوت کرد، پزشکان بر این باور بودند مشکلات جسمانی عرفات احتمالا ناشی از مسمومیت بوده‌ است.

یک کمیته حقیقت‌یاب فلسطینی برای بررسی علت فوت عرفات تشکیل شد و کمیته از افرادی که به ملاقات این رهبر فلسطینی رفته بودند، بازجویی کرده و گزارش‌های پزشکی صادر شده را بررسی کرد اما تا این لحظه نتایج آن را اعلام نکرده است.

فلسطینی‌ها تاکید دارند که رئیس فقیدشان توسط دستگاه‌های امنیتی اسرائیل مسموم شده است.

پس از انتشار گزارشی از شبکه خبری الجزیره درباره کشف وجود ماده سمی پولونیوم در لباس‌های عرفات در بررسی‌های یک تیم پزشکی از متخصصان سوئیسی، در نوامبر 2012 یک تیم پزشکی از جسد عرفات برای بررسی فرضیه مسمویت با ماده پولونیوم نمونه‌برداری کرد.

پولونیوم یک ماده محلول و به شدت سمی و کشنده چه از طریق تنفس و چه بلع است که بررسی آن به تجهیزات ویژه‌ای نیاز دارد.

این رهبر فقید فلسطینی بارها در طول حیاتش در لبنان و یا تونس هدف ترورهای اسرائیل قرار گرفته بود.

عرفات متولد چهارم آگست 1929 در شهر بیت المقدس بود، او در جنگ سه‌جانبه علیه مصر در سال 1956 شرکت داشت و در دهه پنجاه همراه با جمعی از ملی‌گراهای فلسطینی جنبش ملی آزادسازی فلسطین (فتح) را تاسیس کرده و در 1968 سخنگوی آن و در فبروری 1969 به عنوان رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین انتخاب شد.

او در سال 1974 در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور یافت و جمله مشهور خود را گفت، "در حالی که در یک دستم تفنگ مبارز انقلابی و در دست دیگرم شاخه زیتون است، نزد شما آمده‌ام، (کاری نکنید) شاخه زیتون از دستم رها شود".

او در بیستم جنوری سال 1996 به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان  فلسطین انتخاب شد.

اسرائیل بارها بندهای توافقنامه صلحی را که با عرفات به امضا رسانده بود نقض کرد و به مدت دوره انتقالی جهت تشکیل کشور مستقل فلسطین پایان نداد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала