چرا روسیه ناگهان از اشغالگران امریکایی فاصله گرفت و قاطعانه از اسد حمایت کرد؟

© AFP 2023 / Sanaچرا روسیه ناگهان از اشغالگران امریکایی فاصله گرفت و قاطعانه از اسد حمایت کرد؟
چرا روسیه ناگهان از اشغالگران امریکایی فاصله گرفت و قاطعانه از اسد حمایت کرد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نظر گذرا بر حوادث در حال انکشاف سریع سیاسی و نظامی در جبهه سوریه به این اشاره میکنند که نبرد بسیار مهم و اولویتی، جنگ در شرق دیرالزور برضد نیروهای امریکایی خواهد بود که در حال حاضر معادن نفت و گاز در این بخش سوریه کنترول میکنند.

عبدالباری عطوان در مقاله منتشره در نشریه رای الیوم (انگلستان) می نویسد، اخیراً دونالد ترامپ  با توسعه ماموریت امریکا برای «حفاظت» از معادن نفتی سوریه در ساحل شرقی دریای فرات و اعزام 800 نظامی دیگر به علاوه 200 سرباز به نزدیکترین پایگاه نظامی در التنف موافقه کرد.

Президент Сирии Башар Асад - اسپوتنیک افغانستان
اسد: غارت نفت سوریه بی شرمانه ترین نمونه سیاست های امریکاست

حقایق زیر ما را به این نتیجه می رساند که نبرد در فرات یک اولویت است که با پیش بینی های گذشته ضدیت دارد:

اولاً، این اعلامیه است که در روز چهارشنبه سرگئی ویرشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه ایراد نموده است. طوریکه وی اظهار داشت، کشور وی در مورد مساله نفت سوریه با ایالات متحده همکاری نخواهد کرد، چون ثروت های طبیعی به مردم سوریه تعلق دارند و فقط آنها حق استفاده از آنها دارد.

زمان برگزیده شده برای این اعلامیه از اهمیت زیادی برخوردار است، چون سیگنال قوی به حمایت از رهبری سوریه محسوب می باشد.

دوم، این اظهارات تحریک آمیز رئیس جمهور ترامپ است که چند روز پیش، زمان اعلام داشت، وقتیکه او راجع به حق کشور خود در باره بهره برداری از یک قسمت از این ثروت ها و دادن بخش دیگری به کردها اعلام کرد. او همچنین گفت، امریکایی ها حق دارند این منطقه را برای شرکت های بزرگ نفتی امریکایی بگشاید که می توانند ساحات موجود در حوزه نفت و گازخیز را مدیریت کنند و از این طریق استخراج و عواید را افزایش دهند.

 استخراج نفت  - اسپوتنیک افغانستان
پول نفت دزدی شده سوریه کجا می رود؟

سوم، صحبت راجع به مصاحبه رئیس جمهور بشار اسد با کانال خبری محلی الاخباریه مطرح می باشد که در آن وی عزم اردوی جمهوری عربی سوریه را برای بازگرداندن مستقیم یا غیرقانونی حاکمیت دولت بر این منطقه ابراز کرد. وی تصدیق كرد كه ایالات متحده قدرت بزرگی است كه با آن سوریه نمی تواند در شرایط فعلی جنگ كند، اما در عین حال به سایر وسایل و روشهای مبارزه اشاره كرد. شاید، مقصد او جنگ چریکی مشابه جنگ بود که علیه سربازان امریکایی در عراق پیش برده میشد و نیروهای امریکایی را به ترک کردن عراق و کاهش تلفات انسانی مجبور ساخت. میخواهم یاداوری کنم که 5000 سرباز امریکایی در عراق جان باختند و 30 هزار نفر دیگر زخمی شدند. ادارات امنیتی سوریه در این زمینه تجربه گسترده ای دارند.

چهارم، این امکان وجود دارد كه سربازان امریكایی در ساحل شرقی دریای فرات به یكی از اهداف (اگر اصلی نباشند) به هرگونه اقدامات جوابیه «دولت اسلامی» (داعش- سازمان ممنوع در فدراسیون روسیه – تبصره مدیریت مسوول) پس از قتل موفقانه رهبر خود ابوبكر البغدادی مبدل گردند. اظهارات اخیر سازمان نشان می دهد که چنین سناریو امکان پذیر است.

سربازان امریکایی در سوریه باقی می‌مانند - اسپوتنیک افغانستان
سربازان امریکایی در سوریه باقی می‌مانند

***

اشغال مناطق نفت و گاز سوریه توسط نیروهای امریکایی نفرت انگیز ترین اقدام ارعاب و سوء استفاده و شبیه سیاست مافیا است نه رئیس دولت که مدعی رهبری در دنیای آزاد و دادن لکچرها به ما در مورد دموکراسی و احترام به قوانین و حقوق بشر است.

اشغال دزدانه معادن نفت و گاز سوریه توسط امریکایی ها و تصاحب عواید حاصل از آن (این به طور متوسط ​​یک میلیون دالر در روز است) مقدمه یا تلاش برای تصرف معادن نفتی در عراق، عربستان سعودی، لیبیا و کشورهای حوزه خلیج فارس به بهانه های مختلف در آینده نزدیک است. شاید اصلی ترین آنها اجرای قانون پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان حملات تروریستی در سپتمبر سال 2001 باشد.

ما اطمینان داریم که کشور سوریه که بیش از 80 درصد قلمرو خود را آزاد کرده و دیروز کنترول بر معادن الحسکه را برگرداند، ثروت نفتی خود را برخواهد گشتاند. وقایع دیرالزور می تواند بر امیدهای ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ضربه وارد سازد. البته، اگر او همچنان در کاخ سفید باقی خواهد ماند. زمان نشان خواهد داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала