پیش‌بینی کارشناسان در مورد واکنش اردوغان به پیشنهاد 100 میلیارد دالری ترامپ

© AP Photo / Presidency Press Serviceپیش‌بینی کارشناسان در مورد واکنش اردوغان به پیشنهاد 100 میلیارد دالری ترامپ
پیش‌بینی کارشناسان در مورد واکنش اردوغان به پیشنهاد 100 میلیارد دالری ترامپ  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کارشناسان سیاسی واکنش احتمالی رئیس‌جمهور ترکیه را به پیشنهاد «سوپر معامله» رئیس‌جمهور ترامپ مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش اسپوتنیک، تورن جنرال «سرگئی لیپووی» کارشناس امور نظامی و رئیس هیئت رئیسه افسران روسیه می‌گوید که «سوپرمعامله» با واشنگتن بعید است که انقره  همکاری‌های فنی و نظامی با روسیه متوقف کند.

به گفته این کارشناس روسی، رئیس‌جمهور اردوغان منافع امنیت ملی کشورش را به‌خاطر این پیشنهاد در معرض خطر قرار نمی‌دهد، علاوه بر این توافق‌نامه اس-400 تقریباً رو به خلاصی است.

 پیشنهاد معامله 100 میلیارد دالری ترامپ به اردوغان   - اسپوتنیک افغانستان
پیشنهاد معامله 100 میلیارد دالری ترامپ به اردوغان

این جنرال روسی با این عقیده موافق است که در شرایط فعلی سیاسی داخلی امریکا، مجلس نمایندگان امریکا بعید است با تصویب چنین همکاری تجاری میلیارد دالری با انقره موافقت کند.

آقای لیپووی می‌گوید: «به هر حال فشار بیش از حد وارد کردن امریکا به ترکیه بی‌فایده است. چرا که ترکیه تقریباً متحد اصلی امریکا در خارومیانه می‌باشد. از سوی دیگر ترکیه همراه با اسرائیل با ایران که حریف اصلی واشنگتن در منطقه به‌شمار می‌رود مرز مشترک دارد، همچنان ترکیه کنترول بسفر را در اختیار دارد که آن پایگاه امریکا مستقر است. به همین خاطر ترکیه عضو ناتو بود و باقی می‌ماند».

علی دمدیراس، تحلیلگر دانشگاه کارولینای جنوبی همچنان خاطر نشان ساخت که دونالد ترامپ به رجب طیب اردوغان پیشنهاد می‌کند تا سال 2020 سیستم دفاع هوایی اس-400 را در ترکیه فعال نکند و در صورت که دوباره به کرسی ریاست‌جمهوری امریکا راه پیدا کند بدون در نظر گرفتن اس-400 به انقره جنگنده اف-35 و سیستم «پاتریوت» خواهد فروخت.

آقای دمدیراس اضافه کرده که رئیس‌جمهور ترکیه از اس-400 صرف‌نظر نخواهد کرد، زیرا این موضوع غرور برای او و ترک‌ها است.

پیش از این،  واشنگتن‌پست گزارش داده بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور تریکه معامله تجاری 100 میلیارد دالری و «راه حل» برای رفع تحریم های واشنگتن علیه انقره و همچنین برای صرف‌نظر از خرید سیستم دفاع هوایی اس-400 روسیه پیشنهاد کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала