آگاهان امور: رئیس‌جمهور غنی صلاحیت رهایی انس حقانی را ندارد

© Photo / NDS Afghanistanآگاهان امور: رئیس‌جمهور غنی صلاحیت رهایی انس حقانی را ندارد
آگاهان امور: رئیس‌جمهور غنی صلاحیت رهایی انس حقانی را ندارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام‌وطندار، آزادی این سه تن واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است. شهروندان آزادی این زندانیان را جفا در حق خانواده‌های قربانیان می‌دانند.

از نظر آگاهان امور، آزادی زندانیان طالبان به ویژه انس حقانی برای آیندۀ سیاسی افغانستان خطرناک است. به گفتۀ آنان، آزادی انس حقانی از صلاحیت‌های رئیس جمهور نیست و اگر مصلحت سیاسی هم پنداشته می‌شود، هرگز به نفع نظام سیاسی و حکومت افغانستان نخواهد بود.

بسم‌الله رنجبر، کارشناس سیاسی می‌گوید، رئیس جمهور صلاحیت رهایی انس حقانی را ندارد و فشار و تلاش امریکایی‌ها سبب شد تا آزادی این افراد کلید بخورد.

رهایی انس حقانی، موضوع دیدارعبدالله با سفیر امریکا در کابل  - اسپوتنیک افغانستان
رهایی انس حقانی، موضوع دیدار عبدالله با سفیر امریکا در کابل

به گفتۀ آقای رنجبر، اگر با قضیۀ گروگان‌گیری شهروندان خارجی در کشور محتاطانه برخورد نشود، ممکن است به یک رویه تبدیل شود و طالبان با استفاده از این روش افراد دیگرشان را که در بند حکومت افغانستان یا امریکا هستند، رها کنند.

احمد سعیدی، از دیگر کارشناسان مسایل سیاسی می‌گوید، انس حقانی سه بار از سوی دادگاه با صلاحیت به اعدام محکوم شده است و رهایی او از زندان، خلاف قانون سیاسی است.

به گفتۀ آقای سعیدی، حکومت افغانستان استقلال سیاسی ندارد و فشارهای امریکا و پاکستان سبب شده تا برجسته‌ترین عضو گروه حقانی از زندان بگرام آزاد شود.

عارف رحمانی، عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: «اگر ملاحظات سیاسی را در نظر نگیریم، آزادی انس حقانی با توجه به جنایاتی که از سوی او و خانواده‌اش در افغانستان انجام شده، در شرایطی که هنوز در بحث صلح با طالبان به نتیجه نرسیده‌ایم، برای افغانستان خطرناک است».

آقای رحمانی می‌گوید، فرجام باج‌دادن به شبکۀ حقانی و طالبان، به لحاظ امنیتی و سیاسی برای حکومت و نظام سیاسی افغانستان چالش‌برانگیز و بیمناک است.

از سوی دیگر جان بس، سفیر امریکا برای افغانستان از رهایی انس حقانی پشتی‌بانی کرده  و گفته است، حکومت ایالات متحدۀ امریکا از اقدام شجاعانۀ رئیس‌جمهور غنی برای رهایی سه زندانی طالبان پشتی‌بانی می‌کند.

انس حقانی و حافظ رشید در سال 2014 و حاجی مالی خان، مامای انس حقانی در سال 2011 توسط نیروهای امنیت ملی دستگیر شدند، اما در مورد مکان دستگیری‌شان تا کنون اطلاعاتی داده نشده است.

دو تن از استادان دانشگاه امریکایی به نام‌های تیموتی ویکس تبعۀ آسترالیا و کیون کینگ تبعۀ امریکا، به تاریخ 8 اگست سال 2016 از سوی طالبان اختطاف شدند.

چندی پیش رئیس‌جمهور امریکا در ملاقات با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان تقاضا کرده بود که در رهایی دو استاد اختطاف‌شدۀ دانشگاه امریکایی افغانستان کمک کند و عمران خان نیز به دونالد ترامپ وعده داده بود که به زودی خبر خوشی را خواهد شنید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала