اسد خودکشی بنیانگذار «کلاه سفیدها» سوریه را بعید می داند: این کار سازمان‌های امنیتی است

© AFP 2023 / SANAاسد خودکشی بنیانگذار «کلاه سفیدها» سوریه را بعید می داند: این کار سازمان‌های امنیتی است
اسد خودکشی بنیانگذار «کلاه سفیدها» سوریه را بعید می داند: این کار سازمان‌های امنیتی است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس‌جمهور سوریه می‌گوید که بنیانگذار «کلاه سفید‌ها» سوریه توسط سازمان‌های اطلاعاتی غربی به رهبر سی‌آی‌ای کشته شده است خودکشی وی بعید است.

به گزارش اسپوتنیک، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه که با تلویزیون 24 روسیه داشت گفت که خودکشی جیمز لا مژرار، بنیانگذار «کلاه‌ سفیدها»، بعید است این کار توسط سازمان‌های امنیتی به رهبری سیا انجام شده است.

پیش از این، گزارش شده بود که پولیس ترکیه تحقیقات را در مورد مرگ  جمیز لا مژرار، بنیانگذار «کلاه سفیدها» سوریه و افسر اطلاعاتی سابق بریتانیا را آغاز کردند.

کشته شدن بنیانگذار سازمان «کلاه سفیدها» در استانبول   - اسپوتنیک افغانستان
کشته شدن بنیانگذار سازمان «کلاه سفیدها» در استانبول

جسد جیمز لا مژرار، بنیانگذار «کلاه‌ سفیدها»، در خانه‌اش در استانبول ترکیه پیدا شده است. گفته شده بود که آقای مژرار از بالکن آپارتمانش به پایین پرت شده است. احتمال خودکشی او هم مطرح شده است.

رئیس‌جمهور سوریه در پاسخ به سوالی که آیا سازمان امنیتی غربی را مسوول قتل جیمز لا مژرار می‌داند یا خیر گفت: «البته این کار سازمان امینتی است. اما کدام سازمان امنیتی؟ وقتی ما در مورد سازمان‌های اطلاعاتی غربی صحبت می‌کنیم، در باره سازمان امنیتی ترکیه و شماری دیگر سازمان‌ها در منطقه، این سازمان برای کشور مستقل خدمت نمی‌کنند، آنها بخشی از سازمان اصلی سیا استند».

به گفته رئیس‌جمهور اسد، «واحدهای سیا» با هماهنگی یکدیگر تحت اختیار یک مالک کار می‌کنند.

آقای اسد اضافه کرد: «به احتمال زیاد سازمان امنیتی ترکیه این کار را با دستور سازمان‌های امینتی خارجی انجام داده اند، باز هم تکرار می‎‌کنیم که این یک گمان است. اما این تعامل معمول بین سازمان‌های امنیتی غربی یا کسانی است که برای آنها کار می‌کنند».

«کلاه‌ سفیدها»، سازمانی برای کمک‌های داوطلبانه است که از سوی کشور های غرب حمایت می‌شود و هدف خود را برای نجات غیرنظامیان در مناطق جنگ اعلام نموده ، اما مقامات سوریه آنها را به داشتن ارتباط با افراط گرایان و انجام اقدامات تبلیغاتی خصمانه متهم می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала