واکنش رسانه های غربی به مرگ لی مزورئی

© AP Photoواکنش رسانه های غربی به مرگ لی مزورئی
واکنش رسانه های غربی به مرگ لی مزورئی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
واکنش مطبوعات غربی نسبت به حادثه مرگ موسس سازمان «کلاه سفیدها» جمیس لی مزورئی (Le Mesurier) 48 ساله که جسد او صبح روز دوشنبه در زیر کلکین آپارتمان اش در استانبول یافت شده، توسط دو تمایل مشخص میشود.

جهت اول، تأکید بر اهمیت و فعالیت این شخص، افسر انگلیسی، کارمند کمپنی های نظامی خصوصی غربی که در کوسووا جنگیده بود. (میخواهیم یاداوری کنیم که در رابطه به سازمانهای مشابه در روسیه مطبوعات از اصطلاح «اجیران» استفاده می کنند.) ادامه طبیعی این روند - متهم نمودن روسیه به مرگ وی است، زیرا این وزارت خارجه روسیه بود که مدام لی مزورئی را به نقش فعال در ایجاد «کلاه سفیدها»، با ویدیوی مشکوک آن، بطور مثال در باره "حمله شیمیایی سربازان اسد" در شهر دومای سوریه، متهم می کرد. میخواهیم یاداوری کنیم که پسر سوری، حسن دیاب که در ویدوی «کلاه سفیدها» به مثابه قربانی سلاح های شیمیایی نشان داده شده، نه تنها صدمه نه دیده بود، بلکه مصاحبه های بسیاری نیز انجام داد که در آن ها به تفصیل درباره چگونگی ساخت صحنه ای تحریک آمیز این ویدیو توسط «کلاه سفیدها» معلومات داد. (متعاقباً، ایالات متحده، انگلیس و فرانسه، براساس چنین "مدارکی" به خاک سوریه حملات راکتی انجام دادند).

وزارت امور خارجه روسیه  - اسپوتنیک افغانستان
واکنش روسیه به قتل بنیانگذار سازمان "کلاه سفیدها"

تمایل دومی رسانه های غربی مقصر دانستن روسیه و سوریه به اطلاعات نادرست است، به این معنی که Le Mesurier را فقط "یکی از بنیانگذاران" کمیته دفاع غیرنظامی سوریه" اعلام کرد که ظاهراً به طور خودجوش در سوریه (اصلاً در ترکیه) به وجود آمده است (این نام رسمی فعلی "کلاه سفیدها" است). در این حالت، روسیه دروغگو خوانده میشود. اما در این مورد، کاملاً مشخص نیست که چه کسی نیاز به کشتن چنین فعال بی اهمیتی داشت که گفته می شود، تقریباً هیچ ارتباطی با «کلاه سفیدها» ندارد. وی ادعا می کرد که صرفاً با علاقمندی شخصی چند صد میلیون دالر در ایالات متحده، کشورهای اتحادیه اروپا، اسرائیل و قطر برای جنبش مردمی که در حال حاضر با حضور بیش از 3000 شرکت کننده فعالیت میکند، جمع آوری نموده بود (برخی از رسانه های غرب واقعیت این پرداخت ها را رد میکنند، گرچه خود کشورهای کمک کننده گزارش های به ارزش صدها میلیون دالر منتشر نموده اند).

کشته شدن بنیانگذار سازمان «کلاه سفیدها» در استانبول   - اسپوتنیک افغانستان
کشته شدن بنیانگذار سازمان «کلاه سفیدها» در استانبول

نخستین روند - روسیه را به قتل - به روشنی زیاد در مقاله تام روگان در نشریه «واشنگتن ایکزامینر» تحت عنوان مستقیم، مانند تیر: "آیا روسیه جمیز لی مزورئی، بنیانگذار «کلاه سفیدها» را به قتل نه رسانده؟"، متهم میکند.

نشریه الترناتیفMintPress  مستقر در ایالات متحده که از سیاست های غرب نسبت به جهان عرب انتقاد میکند، به وجود شرکت های امنیتی "خیریه" باور ندارد. براساس معلومات این نشریه، در بین شرکت هایی که جمیز لی مزورئی با آنها در ارتباط بود، کمپنی خصوصی مشهور بلک واتر امریکایی شامل بود که به بسیاری از قتل های غیرنظامی در عراق و کشورهای دیگر متهم شده بود.

پس از آنكه رهبر رسمی «کلاه سفیدها»، «ریاض ال صالح» اعلام كرد كه این سازمان در باره لی مزورئی سوگواری می كند، اما می تواند به بهترین وجه بدون او، علیرغم مرگ مرموز "قهرمان"،  نیز كار كند، علاقمندی به این موضوع در رسانه های غربی از بین رفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала